چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی پذیرش و به کارگیری یادگیری مجازی در کارکنان با تاکید بر نقش تناسب فناوری – شغل، خودکارآمدی و هنجار ذهنی در بین کارکنان صنعت نفت میباشد و تلاش شده است با بررسی عواملی مانند هنجارذهنی، خودکارآمدی رایانه، تناسب فناوری– شغل و اثرات آنها با متغیرهای مدل پذیرش فناوری یعنی سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده و تمایل و به کارگیری آموزش مجازی را مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری و تحلیل داده ها از نوع توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان شرکت نفت که با آموزش مجازی آشنایی دارند (330 نفر) را شامل می شود. شرکت کنندگان چندین پرسشنامه مثل هنجارذهنی از پرسشنامه آژان و هارتشورن (2008)، فناوری - شغل از پرسشنامه واتاناساک داکول و همکاران(2010)، سهولت استفاده ادراک شده از پرسش نامه مون و کیم (2001)، سودمندی ادراک شده از پرسشنامه کیم و همکاران (2007)، تمایل استفاده یادگیری مجازی از پرسشنامه سامی ینتو (2009)، خودکارآمدی رایانه از پرسشنامه والترز، و داگرتی (2007) تکمیل نمودند. برای بررسی فرضیه های تحقیق از روش تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج نشان داد که متغیرهای تناسب فناوری – شغل، هنجارذهنی، خودکارآمدی رایانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیرهای واسطه ای سهولت استفاده ادراک شده و سودمندی ادراک شده بر متغیر تمایل و به کارگیری یادگیری مجازی دربین کارکنان اثر معناداردارند. بیشترین اثر کل مربوط به متغیر تناسب فناوری – شغل و سهولت استفاده ادراک شده و کم ترین اثر کل مربوط به متغیر هنجار ذهنی بر تمایل و به کارگیری یادگیری مجازی میباشد.
خلاصه ماشینی:
مدل علي پذيرش و به کارگيري يادگيري مجازي در کارکنان: نقش تناسب فناوري – شغل، خودکارآمدي و هنجار ذهني 1 رضا فتحي *2 محمد حسن صيف )تاريخ دريافت: ٢٣١١/٧٤/٧٦؛ تاريخ پذيرش: ٢٣١٦/٧١/٢١( چکيده: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علي پذيرش و به کارگيري يادگيري مجازي در کارکنان با تأکيد بر نقش تناسب فناوري – شغل، خودکارآمدي و هنجار ذهني در بين کارکنان صنعت نفت ميباشد و تلش شده است با بررسي عواملي مانند هنجارذهني، خودکارآمدي رايانه، تناسب فناوري– شغل و اثرات آنها با متغيرهاي مدل پذيرش فناوري يعني سودمندي ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده و تمايل و به کارگيري آموزش مجازي را مورد بررسي قرار دهد.
نتايج نشان داد که متغيرهاي تناسب فناوري – شغل، هنجارذهني، خودکارآمدي رايانه به صورت مستقيم و غيرمستقيم از طريق متغيرهاي واسطه اي سهولت استفاده ادراک شده و سودمندي ادراک شده بر متغير تمايل و به کارگيري يادگيري مجازي دربين کارکنان اثر معناداردارند.
1-Samiento 2-Wolters & Daugherty 3-Ajjan & Hartshorn 4-Vatanasakdakul جدول ٢: مقدار آلفاي کرونباخ به دست آمده متغيرها متغيرها آلفاي کرونباخ تمايل استفاده 7/71 تناسب فناوري 7/47 سودمندي ادراک شده 7/77 سهولت استفاده ادراک شده ٧/٧٣ هنجارذهني 7/42 خودکارآمدي رايانه 7/78 منبع: )يافتههاي نگارندگان( ٣- يافتههاي پژوهش از آنجايي که پايه و اساس مطالعات تحليل مسير همبستگي بين متغيرها ميباشد، در ادامه ماتريس همبستگي متغيرهاي پژوهش آورده ميشود.
علوه بر اين سهولت استفاده ادراک شده از طريق سودمندي ادراک شده بر تمايل استفاده و به کارگيري يادگيري مجازي اثر غير مستقيم دارد.
An analysis of the technology acceptance model in understanding university students’ behavioural intention to use e-learning.