چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش بر استراتژیهای منابع انسانی با تاکید بر نقش واسطه¬¬ای توسعه حرفه¬¬ای و تسهیم دانش با استفاده از معادلات ساختاری است. بدین منظور، 230 نفر از کارکنان و مدیران منطقه 7 عملیات انتقال گاز ایران در پژوهش حاضر شرکت کردند. آنان به پرسشنامه¬های آموزش، توسعه حرفه¬ای، تسهیم دانش و استراتژی های منابع انسانی پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش یادگیری محور تاثیر مستقیم مثبت و معناداری بر تسهیم دانش، توسعه حرفه-ای و استراتژی های منابع انسانی دارد. تاثیر مستقیم تسهیم دانش برتوسعه حرفه ای و استراتژی¬های منابع انسانی مثبت و معنادار است. تاثیر مستقیم توسعه حرفه¬ای بر استراتژی های منابع انسانی مثبت و معنادار است. تاثیر غیرمستقیم آموزش یادگیری محور بر استراتژی های منابع انسانی از طریق توسعه حرفه¬ای و تسهیم دانش مثبت و معنادار است. در مجموع یافته ها نقش آموزش، تسهیم دانش و توسعه حرفه¬ای بر استراتژی¬های منابع انسانی را مورد تاکید قرار می دهند.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که آموزش يادگيري محور تأثير مستقيم مثبت و معناداري بر تسهيم دانش ، توسعه حرفه اي و استراتژيهاي منابع انساني دارد.
تأثير غيرمستقيم آموزش يادگيري محور بر استراتژيهاي منابع انساني از طريق توسعه حرفه اي و تسهيم دانش مثبت و معنادار است .
سازمانها ميتوانند از طريق به کارگيري استراتژيهاي اثربخش مديريت منابع انساني نوعي از ويژگيها و رفتار را در کارکنان خود ايجاد نمايند و پرورش دهند که براي موفقيت سازمان ضروري است (٢٠١٤ ,Jackson ;٢٠١٢ ,.
بنابراين در پژوهش حاضر به بررسي عوامل تأثيرگذار بر استراتژيهاي منابع انساني يعني آموزش يادگيري محور، تسهيم دانش و توسعه حرفه اي پرداخته ميشود زيرا نکرده است .
علاوه بر اين تسهيم دانش با استراتژيهاي منابع انساني نيز رابطه مثبت دارد (٢٠٠٦ ,Smith &Collins ,Huang &Chen ٢٠٠٩).
1-Scarbrough 2-Bjorkman & Lervik تسهيم دانش آموزش استراتژيهاي يادگيري محور منابع انساني توسعه حرفه اي شکل ١: مدل مفهومي پژوهش (منبع : يافته هاي نگارندگان) ٢-روش تحقيق روش اجراي پژوهش حاضر توصيفي (غير آزمايشي) و طرح پژوهشي همبستگي از نوع معادلات ساختاري است ؛ زيرا در اين پژوهش ، روابط بين متغيرها در قالب الگوي علي مورد بررسي قرار ميگيرد.
اثر مستقيم تسهيم دانش بر توسعه حرفه اي (٠/٣٥ =β) و استراتژيهاي منابع انساني (٠/٣٦ =β) در سطح (٠٠١>P) مثبت و معنادار است .
اثر غير مستقيم آموزش يادگيري محور بر استراتژيهاي منابع انساني (٠/٤٠ =β) از طريق توسعه حرفه اي و تسهيم دانش در سطح (٠٠١>P) مثبت و معنادار است .
در مجموع نتايج پژوهش نشان داد که آموزش باعث افزايش به اشتراکگذاري دانش و توسعه حرفه اي کارکنان و در نتيجه بهبود استراتژيهاي منابع انساني ميشود.