چکیده:
هدف پژوهش تعیین نقش عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده در پیش بینی بهزیستی روان شناختی دانش آموزان بود.
روش
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های شهر رامسر و تنکابن با حجم 7500 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بود. با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 707 نفر از بین 6 منطقه و 15 دبیرستان دخترانه نیکان، اخضری، گاذر، رفیعی، هاشم ساداتی، خان محمدی، امام خمینی، سما، فضیلت، عصمت، امیرالمومنین، امام خامنه ای، نرجس، فروغ دانش و فرزانگان و 12 دبیرستان پسرانه لاریجانی، میرباقری، افتخاری، حریری، خاتم الانبیا، امام (ره) ، امام حسین، شهید رزاقی، شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید مصلحی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس عاملیت جاسکیلا، پویکییس، واسالامپی، واللا و راسکوپاتونن، 2016، مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (1989) ، مقیاس فرهنگ مدرسه هیگینز-دالساندرو و ساد (1997) و مقیاس حمایت خانواده ساندز و پلانکت (2005) استفاده و داده ها با روش تحلیل چند سطحی تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که عاملیت فردی (32/0 =β، 003/0 =P) ، فرهنگ مدرسه (60/0 =β، 001/0 =P) و حمایت خانواده (43/0 =β، 004/0 =P) هریک قادر به پیش بینی بخشی از واریانس بهزیستی روان شناختی دانش آموزان هستند.
نتیجه گیری
از آنجا که دانش آموزان برخوردار از عاملیت از وضعیت بهزیستی روان شناختی بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند و حمایت های اجتماعی، بهره مندی از روابط مناسب با معلمان و دوستان، امکانات مناسب مدرسه ای و حمایت های والدین نیز نقش اثرگذاری بر بهزیستی روان شناختی آن ها دارد؛ بنابراین لازم است با ارتقا این متغیرها، بهزیستی روان شناختی دانش آموزان را افزایش داد.
خلاصه ماشینی:
ISSN: 2008-4331- eISSN: 2645-3541 Multi-level analysis of teens' psychological well-being by individual agency, school culture and family support 4 F.
Assistant Professor, Department of Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran Abstract Aim: The research purpose was to determine the contribution of individual agency, school culture and family support in predicting psychological well- being variance in high school students.
The following questionnaires were used for data collection: The Agency Scale (Jaaskela, Poikkeus, Vasalampi, Valleala & Rasku-Puttonen, 2016); The Psychological Well-being Scale (Ryff, 1989); The School Culture Scale (Higgins & Sadh, 1997) and the Family Support Scale (Sands & Plunkett, 2005).
Key words: family support, individual agency, psychological well-being, school culture Citation: Ashournejad, F.
Multi-level analysis of teens' psychological well-being by individual agency, school culture and family support.
تحليل چند سطحي بهزيستي روان شناختي نوجوان ها از راه عامليت فردي، فرهنگ مدرسه و حمايت خانواده 4 فاطمه عشورنژاد١*، پروين کديور٢، الهه حجازي ٣ و زهرا نقش ١*.
استاديار گروه روان شناسي، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران چکيده هدف : هدف پژوهش تعيين نقش عامليت فردي، فرهنگ مدرسه و حمايت خانواده در پيش بيني بهزيستي روان شناختي دانش آموزان بود.
سهم هريک از متغيرهاي عامليت فردي، فرهنگ مدرسه و حمايت خانواده در پيش بيني بهزيستي روان شناختي به چه ميزان است ؟ روش روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي و جامعه آماري کليه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرهاي رامسر و تنکابن در سال تحصيلي ٩٦-١٣٩٥ در هر سه پايه و در کليه رشته ها بود که بنا به اعلام اداره آموزش و پرورش تعداد آن ها ٧٥٠٠ نفر بود.