چکیده:
یکی از راه های توسعه ی یک کسب وکار، بزرگ شدن بازار هدف آن است و در کنار مشخصه های مختلف بازار هدف، مشخصه های جغرافیایی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین معیارهای انتخاب همواره مدنظر کسب وکارها بوده است. در این فرایند نیز افزایش گستره ی جغرافیایی بازار معمولا به عنوان اولین راهبرد مورد توجه قرار می گیرد. زمانی که این افزایش گستره از مرزهای جغرافیایی کشور مبدا فراتر می رود، مقوله ی ورود به بازار بین المللی و بین المللی شدن کسب وکار موضوعیت می یابد. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که یک مدل بازارگرا برای ورود استودیوهای انیمیشن ایرانی به بازار بین المللی چه ابعادی دارد. در این پژوهش پس از مطالعه ی پیشینه ی نظری مقوله ی ورود به بازار بین المللی و معرفی جایگاه صنایع خلاقه و مشخصا صنعت انیمیشن در بازار بین الملل، مدلی پارادایمی برای ورود استودیوهای انیمیشن ایرانی به بازارهای خارج از مرزهای ایران ارائه شده است. پژوهش از نظر هدف توسعه ای کاربردی بوده و در زمره ی تحقیقات کیفی قرار می گیرد. ضمن اینکه روش مورد استفاده نیز روش کیفی نظریه مبنایی بوده است. مدل پارادایمی حاصل از تحلیل مصاحبه های عمیق، مشتمل بر پدیده اصلی (ورود استودیوی انیمیشن ایرانی به بازار بین المللی) ، علت ها (انحصار دولتی، پیشرفتت رقبا و جذابیت بازار) ، شرایط زمینه ای (پیشرفت تدریجی، سفارشی سازی، فعالیت مستقل، وابستگی به دولت) و مداخله گر (عوامل سیاسی، سیاستگذاری عمومی، رویکرد حرفه ای و تامین سرمایه) ، کنش ها و تعاملات (بازاریابی محصول، شناخت بازار، شبکه سازی خارجی، فرم و محتوای محصول، مدیریت استراتژیک) و پیامدها (توسعه بازار بین المللی، فروش خارجی و سودآوری) استخراج شده است.
خلاصه ماشینی:
مدل پارادایمی حاصل از تحلیل مصاحبه های عمیق ، مشتمل بر پدیده اصلی (ورود استودیوی انیمیشن ایرانی به بازار بین المللی )، علت ها (انحصار دولتی، پیشرفتت رقبا و جذابیت بازار)، شرایط زمینه ای (پیشرفت تدریجی، سفارشیسازی، فعالیت مستقل ، وابستگی به دولت ) و مداخله گر (عوامل سیاسی، سیاستگذاری عمومی، رویکرد حرفه ای و تأمین سرمایه )، کنش ها و تعاملات (بازاریابی محصول ، شناخت بازار، شبکه سازی خارجی، فرم و محتوای محصول ، مدیریت استراتژیک ) و پیامدها (توسعه بازار بین المللی، فروش خارجی و سودآوری) استخراج شده است .
پینوشت : 1 Peltoniemi ٢ Teru ٣ Licensing Industry Merchandisers Association (LIMA) ٤ Ben 11 ٥ Dora the Explorer ٦ Sofia the First ٧ Scooby-Doo ٨ Adventure Time ٩ Peppa Pig ١٠ Crayon Shin-chan ١١ Doraemon ١٢ The Smurfs ١٣ Frozen ١٤ Detective Conan ١٥ Phineas & Ferb ١٦ Pepee ١٧ Keloglan ١٨ Yo-Kai Watch ١٩ Caillou ٢٠ One Piece ٢١ Anpanman 55 The Amazing World of Gumball ٢٣ Pokemon ٢٤ Dragon Ball ٢٥ Chibi Maruko-chan ٢٦ Space Toon ٢٧ Niloya ٢٨ Hymer ٢٩ Buckley ٣٠ Hacckett ٣١ Moon ٣٢ Rabino ٣٣ Uppsala ٣٤ Johanson ٣٥ Vahlne ٣٦ Wiedersheim-Paul ٣٧ Luostarinen ٣٨ Anderson ٣٩ Weitz ٤٠ Blankenburg Holm ٤١ Hedlund ٤٢ Kverneland ٤٣ Knight ٤٤ Cavusgil ٤٥ Madsen ٤٦ Servais ٤٧ Coviello ٤٨ Munro ٤٩ Welch ٥٠ Efrat ٥١ Shoham ٥٢ Kudina ٥٣ McDougall ٥٤ Gabrielsson ٥٥ Aspelund ٥٦ Acedo ٥٧ Baum ٥٨ Mort ٥٩ Jantunen ٦٠ Pinho ٦١ United Nations Development Programme (UNDP) ٦٢ Strauss ٦٣ Corbin ٦٤ Glaser منابع Acedo, F.