چکیده:
هدف تحقیق حاضر ارزیابی کتاب آموزش زبان انگلیسی پایه ی اول دوره ی متوسطه ی اول (هفتم) ،پراسپکت یک، می باشد که در سالهای اخیرتوسط وزارت آموزش و پرورش ایران طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است. بدین منظور، پرسشنامه ای محقق ساخته طراحی و بر اساس اطلاعات حاصل از اجرای آزمایشی، روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون آلفای کرانباخ مورد تایید قرار گرفت. نتایج شاخص کفایت نمونه ، تست بارتلت ، و نیز آلفای کرانباخ (96/ 0) حاکی ازآن بود که پرسشنامه مذکور از روایی مناسب و پایایی بالایی برخوردار است. شرکت کنندگان اصلی این پژوهش شامل 188 معلم زبان انگلیسی در دوره ی اول متوسطه بودند که براساس نمونه گیری در دسترس از هفت استان کشور انتخاب شدند. همچنین 146 نفر از معلمان مورد مصاحبه ای نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که معلمان از (الف) طرح و قالب ظاهری کتاب ، (ب) فعالیت ها و تمرین های کتاب (ج) محتوای کتاب به لحاظ ایجاد توازن میان چهار مهارت زبانی (د) عملکرد مطالب کمک درسی و راهنمای معلم (ه) دستور زبان، واژگان و انواع نقشهای زبانی و بالاخره (ه) ارائه ی روش تدریس مناسب، رضایت لازم را ندارند.
This study set out to evaluate a rather newly developed textbook entitled "prospect I". The textbook is developed as the main text for the nationwide application at the first grade of high school English courses by the Iranian ministry of education. To this end, a researcher made questionnaire was developed and pilot tested. Bartlett's test of Sphericity, Keiser-Meyer-Olkin sampling adequacy measure, exploratory factor analysis and factor loadings, and Cronbach 's α measure of internal consistency were all run on the pilot study data and the results verified acceptable levels of validity and reliability for the questionnaire. The validated questionnaire was given to 188 high school English teachers chosen based on convenience sampling procedure from seven provinces of the country. Moreover, 146 teachers sat for a semi-structured interview. The questionnaire and interview data analyses results revealed that the participating teachers were not satisfied with several aspects of the text including layout and design, the exercises and activities, the integration of the four skills, teachers book, grammar, vocabulary , language functions, and the proposed teaching methodology of the text.
خلاصه ماشینی:
نمونه ی بارز این دیدگاه جدید در بافت ایران ، تدوین مجموعه کتاب های آموزش زبـان انگلیسـی تحـت عنوان «پراسپکت » برای تدریس در مقاطع متوسطه ی اول و دوم میباشد که بـه عنـوان جایگزینی برای کتاب های دستوری محور گذشته در نظر گرقته شده اسـت تـا تـوانش - ارتباطی دانش آموزان را پرورش دهد.
لذا، محققان در این مطالعه کوشـیدند تـا کتـاب زبـان انگلیسـی دوره ی اول متوسطه ، پراسپکت ١، را از دیدگاه معلمان ایرانی زبان انگلیسی که در شـهر های مختلف کشور مشغول به تدریس این کتاب هسـتند مـورد ارزیـابی قـرار دهنـد و بدین منظور، سوالات پژوهشی زیر مطرح شد.
سؤال سوم تحقیق کتاب پراسپکت یک را از لحاظ محتوا و مهارت هـای زبـانی از دیدگاه معلمان ایرانی زبان انگلیسی پایه ی اول دوره ی متوسطه مورد بررسـی قـرار داده است .
٥. نتیجه گیری به منظور بررسی محتوا و ساختار کلی کتاب پراسپکت یک ، کتاب زبـان انگلیسـی پایه اول دوره اول متوسطه ، و حصول اطمینان از برخورداری کیفیـت لازم ، ایـن کتـاب طی پژوهشی ملی از جنبه های مختلف از جملـه (الـف ) طـرح و قالـب ظـاهری، (ب ) فعالیت ها و تمرین ها، (ج ) محتوا و مهارت های زبانی، (د) مواد کمـک درسـی و کتـاب راهنمای معلم ، (ه ) موارد واژگانی، موارد دستوری و انوع زبـانی و (و) متـدلوژی مـورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت .
Multiple intelligences theory in English language teaching an analysis of current textbooks, materials and teachers’perceptions (Doctoral dissertation, Ohio University).
»Developing an English language textbook evaluation checklist: A focus group study«.