چکیده:
امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب میگردد و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تاثیر فراوانی بر فرایند رشد و توسعه کشور دارد. یکی از ارکان توسعه در دنیای امروز حمل و نقل است. توسعه و گسترش نواحی روستایی منوط به توسعه امکانات حمل و نقل است و حمل و نقل هوایی با ایجاد امکان دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف سهم ویژهای از این توسعه را به خود اختصاص میدهد. فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان یک فرودگاه بینالمللی، در راستای توسعه سکونتگاه های روستایی پیرامون نقش مهم و تاثیرگذاری را میتواند اعمال کند. در این پژوهش به بررسی نقش فرودگاه امام خمینی (ره) در پایداری اقتصادی سکونتگاه های روستایی رباط کریم پرداخته شده است. تحقیق از نوع کاربردی است، روش تحقیق، تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی است. جهت انجام تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss و مدل موریس دیویس استفاده شده است. نتایج حاصل از مدل موریس دیویس نشان داد، در بین 22 روستای مورد مطالعه، روستاهای یقه و حکیم آباد بیشترین پایداری را نسبت به سایر روستاهای دیگر داشتهاند. همچنین نتایج آزمون T تک نمونهای نیز نشان داد، در تمامی شاخصها میانگین بهدستآمده پایینتر از حد میانه است. با توجه به نتایج به دست آمده، تاثیر فرودگاه امام خمینی (ره) در توسعه اقتصادی روستاهای مورد مطالعه بجز در تمایل مردم به سرمایه گذاری در روستا، پایین بوده است. در ادامه با استفاده از تحلیل مسیر، به تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم فرودگاه امام خمینی (ره) در توسعه اقتصادی روستاهای مورد مطالعه پرداخته شده است. در بین شاخصهای مطرح شده، فرودگاه امام تنها بر شاخصهای مکانیزه شدن فعالیت کشاورزی، شاخص تنوع محصولات، شاخص میزان تمایل مردم به سرمایه گذاری در روستا، اثرات مستقیم را داشته است و در سایر شاخصها تاثیر غیر مستقیم داشته است.
خلاصه ماشینی:
نظریان و همکاران در سال ١٣٨٩ در مقاله ای تحت عنوان ، "نقش حمل و نقل هوایی در توسعه صنعت توریسم با تأکید بر فرودگاه بین المللی ارومیه " به این نتایج رسیدند که ، موقعیت خاص جغرافیایی استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های مهم مرزی کشور و تنها استانی که بـا سه کشور مرز مشترک دارد، وجود گذرگاه های رسمی کشور و نیز مسیرهای ترانریت کالا و مسافر بـا کـشورهای ترکیه ، عراق و آذربایجان شرایط مناسبی را جهت جذب گردشگران فراهم ساخته است .
همچنین در جهت بررسی پایداری اقتصادی سکونتگاه های روستایی بر اساس تأثیر صنعت حمل و نقل هوایی (فرودگاه امام خمینی) از مدل تحلیلی موریس دیویس استفاده شده است .
زیرا انتخاب شاخص ها بدون توجه به چارچوب های موجود ممکن است منجر به نتایج معکوس و حتی تحت تأثیر قرار گرفتن نتایج به موارد غیر مرتبط به توسعه پایدار شود جدول شماره (٣) شاخص های مورد مطالعه برای سطح پایداری اقتصادی سکونتگاه های روستایی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ابتدا با استفاده از مدل موریس دامنه پایداری اقتصادی روستاهاو در ادامه ناپایداری اقتصادی روستاها با توجه به تأثیر صنعت حمل و نقل هوایی (فرودگاه امام خمینی) از نظر کلیه شاخص ها مورد سنجش و محاسبه قرار گرفت .
L. , (2001), A Review of Economic Sustainability Indicators, Department of Rural Economy, University of Alberta, Edmonton, Alberta.
H. (2005) Economic sustainability of the economy: concepts and indicators, International Journal of Sustainable Development, Vol. 8, Nos. 1/2, pp.