چکیده:
پژوهش حاضر بر آن است تا تاثیر روش آموزش معکوس و روش تدریس متداول بر یادگیری دانش
آموزان دوره متوسطه اول در درس ریاضی را مقایسه کند. روش پژوهش، شبه آزمایشی است. جامعه
آماری شامل دانش آموزان پایه هشتم متوسطه اول، شهرستان میاندرود از استان مازندران است که دانش
آموزان در قالب دو کلاس شاهد و آزمایش به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. تعداد ٢٥
دانش آموز برای هر دو شیوه آموزش معکوس و شیوه توضیحی (سنتی) در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش
چک لیست معلم ساخته (پیش آزمون و پس آزمون) است که پس از اجرای پیش آزمون و مشخص شدن
میزان دانسته های دانش آموزان، به مدت ده جلسه روش تدریس معکوس و سنتی اجرا شد و سپس توسط
چک لیست ها داده های پژوهش جمع آوری گردید. برای به دست آوردن روایی چک لیست ها، موارد
مورد بررسی مورد تایید متخصصان و تعدادی از دبیران این رشته قرار گرفت. فرضیه پژوهش مبنی بر آن
است که شیوه تدریس معکوس در یادگیری دانش آموزان نسبت به روش تدریس سنتی (توضیحی) موثرتر
واقع شده است.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده پژوهش حاضر بر آن است تا تاثير روش آموزش معکوس و روش تدريس متداول بر يادگيري دانش آموزان دوره متوسطه اول در درس رياضي را مقايسه کند.
ارزش شيوه تدريس معکوس در تبديل زمان کلاسي به يک کارگاه آموزشي است که در آن فراگيران ميتوانند در مورد محتواي آموزشي اظهار نظر کنند، ميزان يادگيري خود را ارزيابي کرده و با ديگر دانش ٧٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و پنجم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * آموزان از طريق فعاليت هاي عملي و گروهي در تعامل باشند.
روش تدريس معکوس در ده جلسه در ٧٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و پنجم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * کلاس درس رياضي در مبحث فيثاغورس که در ابتدا پيش آزمون توسط چک ليست هايي که ميزان مهارت هاي علمي دانش آموزان را مي سنجيد اجرا گرديد.
ميانگين و انحراف استاندارد دو گروه در متغيرهاي وابسته در دو نوبت آزمون در جدول شماره ١ ارايه شده است : جدول ١: ميانگين و انحراف استاندارد متغيرهاي مورد مطالعه در پيش آزمون و پسآزمون به تفکيک گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقايسه تاثير آموزش به روش کلاس معکوس و روش تدريس متداول بر يادگيري دانش آموزان متوسطه اول در..
نتيجه گيري هدف از اجراي اين پژوهش مقايسه تاثير آموزش به روش کلاس معکوس و روش تدريس متداول بر يادگيري دانش آموزان پايه هشتم دوره متوسطه اول در درس رياضي بود.