چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی این پرسش اساسی است که با توجه به تغییرات گسترده در تکنولوژی، کدام جنبه از مفاهیم و فرایندهای دانش مدیریت آموزشی، در صنعت چاپ و نشرکاربرد بیشتری دارد و لازم است جهت استقرار یک سیستم آموزشی کارآمد در این صنعت در اولویت قرار گیرند؟ نوع مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی بویژه تحلیل تجربه زیسته بود. مشارکت کنندگان این پژوهش از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تا مرز اشباع نظری، 8 تن از صاحب نظران عرصه آموزش های سازمانی و متخصصین و فعالین شناخته شده صنعت چاپ و نشر بودند. در این پژوهش جهت استحکام پایایی تحقیق از قابلیت وابستگی، باورپذیری و تایید پذیری استفاده شد. داده های حاصل از بازخوانی مصاحبه ها در این پژوهش، با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج حاصل از کدگذاری، 37 مولفه بازشناسی شدند که در 13 موضوع استنباطی قابل خوشه بندی بودند. در نهایت 6 سازه استاندارد سازی بسته های برنامه های درسی، متنوع سازی سیستم های عرضه آموزش، بسط زیبایی شناسانه آموزش، بازاریابی و برندسازی، لجستیک جامع و موثر و نیز پایش مستمر مبتنی بر نرخ بازگشت سرمایه در آموزش های صنعت چاپ و نشر ایران به عنوان بخشی از مفاهیم دانش مدیریت آموزشی تم یابی شدند. تحلیل های ارائه شده در این پژوهش نشان می دهد کاربست مفاهیم اشاره شده، بهره وری صنعت چاپ و نشر را در شرایط تغییرات گسترده درونی و بیرونی این صنعت ارتقاء خواهد داد.
خلاصه ماشینی:
کاربست مفاهيم دانش مديريت آموزشي در سيستم هـاي غيرآموزشي (مورد مطالعه : صنعت چاپ و نشر ايران ) رضا منصوري ١* 2 علي خلخالي (تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١١/١٧؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠٤/٠٩) چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي اين پرسش اساسي است که با توجه به تغييرات گسترده در تکنولوژي، کدام جنبه از مفاهيم و فرايندهاي دانش مديريت آموزشي، در صنعت چاپ و نشرکاربرد بيشتري دارد و لازم است جهت استقرار يک سيستم آموزشي کارآمد در اين صنعت در اولويت قرار گيرند؟ نوع مطالعه کيفي با رويکرد پديدارشناسي بويژه تحليل تجربه زيسته بود.
از سويي، هر چند شرکت هاي صنعتي و تجاري چاپ و نشر مؤسسه هاي آموزشي نيستند، ليکن بررسي مباني نظري و پيشينه پژوهش حاضر مؤيد اين حقيقت است که از يک طرف بدون عرضه آموزش هاي مؤثر، سودآوري، بهره وري و رقابت پذيري کمپانيهاي فعال در اين صنعت محقق نخواهد شد (٣) و از طرف ديگر بدون استقرار يک سيستم مديريت آموزشي کارآمد در درون اين صنعت ، بهره مندي از مزايا و پيامدهاي اثربخش آموزش مانند افزايش بهره وري، کاهش نياز به سرپرستي و نظارت مستمر و مداوم ، رضايت شغلي پايدار و توسعه مهارت و شايستگي شدني نيست .
٢- روش پژوهش در اين پژوهش به منظور درک بهتر از کاربست مفاهيم مديريت آموزشي در سيستم هاي غيرآموزشي با تأکيد بر صنعت چاپ و نشر ايران از رويکرد کيفي استفاده شده است .