چکیده:
در دنیای امروز همواره سازمان ها با تغییرات مختلف محیطی و فنی روبرو هستند، برای انطباق با این تغییرات به یادگیری و به کارگیری دانش و فناوری جدید نیازمند هستند اما باید دانشی را که به هر دلیلی منسوخ و کهنه شده و دارای اثرات منفی احتمالی است، به شکل آگاهانه شناسایی نموده و اقدامات مناسبی را جهت کاهش یا حذف میزان وابستگی به آن انجام دهند. هدف اصلی پژوهش تاثیر یادگیری زدایی بر توسعه کارکنان سازمان کار و رفاه اجتماعی استان البرز است. مولفه های یادگیری زدایی شامل آگاهی، توقف توسعه دانش منسوخ، ترک کردن، ایزوله کردن، یکپارچه سازی، ترغیب استفاده از دانش جدید است که در این پژوهش به بررسی اثر این مولفه ها بر توسعه و توسعه کارکنان پرداخته شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش توصیفی - همبستگی به شمار می آید. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل سرپرستان، مدیران و کارکنان در سازمان کار و تامین اجتماعی استان البرز به تعداد 1230 نفر است. به منظور تعیین حجم نمونه در این پژوهش از جدول مورگان استفاده شد که بر اساس تعداد جامعه آماری، حجم نمونه موردنظر بر مبنای جدول مورگان 293 نفر برآورد شد
خلاصه ماشینی:
واکاوي اثر مؤلفه هاي يادگيري زدايي در سازمان بر توسعه منابع انساني *1 عليرضا رجبي پور ميبدي 2 الهه حسيني فاطمه آجرلو٣ (تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١٢/٠٤؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠٥/٢٨) چکيده در دنياي امروز همواره سازمان ها با تغييرات مختلف محيطي و فني روبرو هستند، براي انطباق با اين تغييرات به يادگيري و به کارگيري دانش و فناوري جديد نيازمند هستند اما بايد دانشي را که به هر دليلي منسوخ و کهنه شده و داراي اثرات منفي احتمالي است ، به شکل آگاهانه شناسايي نموده و اقدامات مناسبي را جهت کاهش يا حذف ميزان وابستگي به آن انجام دهند.
مؤلفه هاي يادگيري زدايي شامل آگاهي، توقف توسعه دانش منسوخ ، ترک کردن ، ايزوله کردن ، يکپارچه سازي، ترغيب استفاده از دانش جديد است که در اين پژوهش به بررسي اثر اين مؤلفه ها بر توسعه و توسعه کارکنان پرداخته شده است .
در اين شرايط سازمان بايد، دانشي را که به هر دليلي منسوخ و کهنه شده و داراي اثرات منفي احتمالي است ، به شکل آگاهانه شناسايي نموده و اقدامات و فعاليت هاي مناسبي را جهت کاهش يا حذف ميزان وابستگي به آن انجام دهد (٣) اين مفهوم با ناتواني سازمان در يادگيري يا فراموشي سازماني متفاوت است و اشاره به فرآيند رها کردن و کنار گذاشتن آگاهانه باورها، قواعد و رويه هاي قديمي غيرمفيد سازماني دارد.
درنهايت فرضيه هاي تحقيق اين گونه تدوين شده است : • آگاه سازي درباره دانش منسوخ بر توسعه کارکنان تأثير مثبت دارد.
Organizational unlearning, innovation outcomes, and performance: The moderating effect of firm size.