چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط ایرانسل به عنوان اسپانسر باشگاه پرسپولیس با ارزش ویژه ی برند مبتنی بر مشتری بود و روش تحقیق توصیفی به روش همبستگی می باشد که با توجه به نرمال بودن داده ها از ماتریس ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نمونه آماری تحقیق حاضر 375 نفر از دانشجویان دانشگاه های تهران بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند در تحقیق حاضر نیز روایی صوری و محتوایی آن با کمک اعضای هیئت علمی با تخصص بازاریابی بررسی و اصلاحات مورد نظر ایشان در پرسشنامه اعمال شد و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی برابر با 86/0 به دست آمد (01/0 P<) همبستگی پیرسون متغیرهای همنوایی برابر با 0.93و احساسات 0.82و قضاوت 0.86 تصویر سازی 0.85 در سطح معنی داری0.05 به دست آمد بررسی انجام شده در ارتباط با نگرش طرفداران پرسپولیس و سایر تیم ها بر روی ارزش ویژه ی برند ایرانسل مبتنی بر مشتری مشخص شد که در تمامی موارد طرفداران پرسپولیس گرایش بهتری را نسبت به ایرانسل دارند. حفظ و توسعه ارزش ویژه برند اغلب فعالیتی چالش برانگیز و دشوار است. اجرای مدیریت ارزش ویژه ی برند نیازمند آن است که چشم انداز گسترده ای از نگرش های مختلف نسبت به ارزش ویژه برند اتخاذ شود نتایج تحقیقات نشان می دهد که اسپانسر شدن ایرانسل برای باشگاه پرسپولیس منجر به ارزش ویژه گردیده است و در مقایسه با سایر تیم ها ارزش ویژه ی برند ایجاد شده برای برند ایرانسل در میان طرف داران پرسپولیس بیشتر بوده است.
خلاصه ماشینی:
بسیاری از شرکت ها بدون اینکه تحقیقات انجام داده باشند و یا به دنبال اهداف مشخص و مدونی باشند اسپانسر می شوند(ریلی و مادل، 2012 ) این اقدامات می تواند ریسک تلقی گردد چرا که حتی جنسیت نیز در مورد رفتار مصرف کننده در ارتباط با اثر بخشی اسپانسر¬شیب تاثیر¬گذاراست و انتخاب ورزش بایستی با ویژگی های جمعیتی، ویژگی های محصول متناسب باشد (دوودز ،2014و گودریچ ، 2014) کمتر از 5 درصد اسپانسرها به ارزیابی اثر بخشی فعالیت های خود در بین تماشاگران و بینندگان می پردازند (میناگهان،2013و کران،2014) ایرانسل هم علی رغم هزینه هایی که برای اسپانسر شدن صرف کرده اند کمتر اثر بخشی فعالیت های بازاریابی خود (اسپانسر شدن) را مورد ارزیابی قرار می دهند و اینکه اینگونه فعالیت ها چه تاثیری بر بازار هدف می گذارد در این تحقیق محقق به دنبال این است که اسپانسر شدن ایرانسل بر روی ارزش ویژه ی برند مبتنی بر مشتری این شرکت از دیدگاه طرف داران پرسپولیس چه تاثیری گذاشته است؟ از طرف دیگر حضور چندین ساله ی ایرانسل به عنوان اسپانسر چه نگرشی را بر روی ارزش ویژه ی برند مبتنی بر مشتری در میان طرف داران و تماشاگران سایر تیم ها به همراه داشته است؟ روش تحقیق روش تحقیق توصیفی و همبستگی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است.
Research Conference in Sport Marketing: Focus on Sponsorship, Portland, OR 3.
Retrieved 19 August 2014, from http://FIFA/CIES PROGRAMME IN SPORT MANAGEMENT 8.