چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند، تشکیل دادند. ملاک حجم نمونه لازم برای گردآوری دادهها با توجه به تعداد سوالات (21سوال) در تحلیل عاملی به این منظور 194 نفر مشتریان مراجعه کننده به باشگاههای بدنسازی و پرورش اندام به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان را تکمیل کردند. جهت جمعآوری دادهها از پرسش نامه تبلیغات دهان به دهان جانگ (2007) که مشتمل بر مولفههای قدرت رابطه، دانش فرستنده، تخصص گیرنده، ریسک ادراک شده گیرنده، گروه مرجع و پیگیری اطلاعات میباشد، استفاده شد. با استفاده از روش سه مرحلهای پرسشنامه ترجمه و سپس برای انجام روایی صوری محتوایی در اختیار 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری ضریب آلفایکرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی و تحلیل عاملی تاییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافته ها نشان داد پایایی مولفه های پرسشنامه از وضعیت قابل
قبولی برخوردار بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value،تمامی سوالات رابطه معناداری با عامل ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای سازه خود باشند. در خصوص روابط عامل ها با تبلیغات دهان به دهان نتایج نشان داد،تمامی عامل ها توانستند تبیین کننده خوبی برای مفهوم تبلیغات دهان به دهان باشند.در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل تبلیغات دهان به دهان مورد تایید قرار گرفت.با توجه به تایید ابزار مذکور در این مطالعه،پژوهشگران آتی می توانند از ابزار حاضر جهت تعیین میزان تبلیغات دهان به دهان در ورزش استفاده کنند.