چکیده:
هدف مقاله حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای ابراز وجود بر شادکامی و تنظیم هیجان بیماران مزمن
روانپزشکی شهر بروجن بود. این مقاله از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع نیمه تجربی (پیش
آزمون- پس آزمون) با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش را کلیه بیماران مزمن روانپزشکی شهر بروجن،
که تعداد آنها ٢٠٠ نفر میباشند تشکیل دادند که ٤٠ نفر از این بیماران به روش نمونه گیری در دسترس
انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای گردآوری
داده ها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج استفاده شد.
پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایش و کنترل، آموزش مهارت های ابراز وجود بر روی گروه
آزمایش به مدت ١٠ جلسه ٦٠ دقیقهای به صورت ١ جلسه در هفته اجرا گردید. پس از اتمام برنامه
آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های بدست آمده با استفاده از، تحلیل کوواریانس
چند متغیری، آزمون کالموگروف اسمیرنف، آزمون کرویت، آزمون باکس و آزمون لوین توسط نرم افزار spss
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از داده ها نشان داد، آموزش مهارتهای ابراز وجود spss
با کنترل اثر پیش آزمون می تواند باعث افزایش شادکامی و افزایش تنظیم هیجان بیماران مزمن روانپزشکی
گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شود. برخورداری از مهارت ابراز وجود میتواند بیماران مزمن
روانپزشکی را در موقعیت های هیجانی کنترل و هدایت نموده و منجر به عملکرد بهتر آنها در این
موقعیت ها شود.
خلاصه ماشینی:
و سوال اصلي اين مقاله اين است که آيا آموزش مهارت هاي ابراز وجود بر شادکامي و تنظيم هيجان بيماران روانپزشکي مزمن شهر بروجن تأثير دارد؟ پيشينه تحقيق نادري و محمدي (١٣٩٦) پژوهشي تحت عنوان اثربخشي درمان فراشناخت بر عقايد وسوسه انگيز و تنظيم هيجان در بيماران روانپزشکي انجام دادند.
نتايج اين تحليل (جدول ٥) حاکي از آن است که مداخله آموزش مهارت ابراز وجود منجر به تفاوت معنادار بين گروه هاي آزمايش و کنترل در شادکامي و تنظيم هيجان ميشود.
One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test اثربخشي آموزش مهارت هاي ابراز وجود بر شادکامي و تنظيم هيجان بيماران مزمن روانپزشکي شهر بروجن / ٣٩ همچنين ، آزمون لوين براي ١١بررسي همگني واريانس ها اجرا شد که نتايج معنيدار نبود و نشان داد که همگني واريانس ها نيز برقرار است (جدول ٧).
جدول شماره (١١) آزمون لوين به منظور بررسي همگني واريانس ها (به تصویر صفحه رجوع شود) اثربخشي آموزش مهارت هاي ابراز وجود بر شادکامي و تنظيم هيجان بيماران مزمن روانپزشکي شهر بروجن / ٤١ مفروضه ديگر مربوط به همگني شيب رگرسيون بود که از طريق بررسي تعامل پيش آزمون و متغير مستقل مشخص گرديد.
٤٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هفتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * بحث و نتيجه گيري فرضيه اصلي پژوهش : آموزش مهارت هاي ابراز وجود بر شادکامي و تنظيم هيجان بيماران مزمن روانپزشکي شهر بروجن .