چکیده:
بازاریابی سبز که آن را بازاریابی پایدار نیز نامیدهاند یک روند جالب است که امروزه در کشورهای در حال توسعه خرده فروشان نیز آن را به کار میگیرند. کاتب و هلسن بیان میکنند که بازاریابی سبز برنامههای دولت را تقویت میکند. این تحقیق در چارچوب استراتژی بازاریابی سبز و نقش مهم آن در عملکرد سازمان تاکید دارد. هدف تحقیق پاسخ به این سوال است که آیا استراتژی بازاریابی سبز بر عملکرد فدراسیون های ورزشی تاثیر دارد یا خیر. بر این اساس فرضیههایی مطرح و مدل مفهومی برای تحقیق در نظر گرفته شد که در آن متغیر استراتژی بازاریابی داخلی با زیر متغیرهای نوآوری سبز، ارتقاء سبز و تبلیغات سبز بهعنوان متغیرهای مستقل و عملکرد سازمان بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. جهت بررسی هدف تحقیق، جامعه آماری تحقیق، مدیران فدراسیونهای ورزشی انتخاب شدند. جامعه آماری این تحقیق 52 فدراسیون ورزشی بود و تعداد 10 فدرسیون به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند که نتایج با استفاده از نرمافزارهای SPSS تحلیل شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هر سه استراتژی بازاریابی سبز (نوآوری سبز، ارتقاء سبز و تبلیغات سبز) تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمان دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هر سه استراتژی بازاریابی سبز (نوآوری سبز، ارتقاء سبز و تبلیغات سبز) تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمان دارد.
همچنین میزان ضریب تعیین برای این مدل برابر با 577/0 میباشد که عبارت است از اینکه 57 درصد عملکرد فدراسیونها تحت تأثیر استراتژیهای بازاریابی سبز قرار دارد.
فرضیه فرعی 1: این فرضیه عبارت است از اینکه نوآوری سبز بر عملکرد فدراسیونها تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فرضیه اصلی تحقیق: این فرضیه عبارت است از اینکه استراتژی بازاریابی سبز بر عملکرد فدراسیونها تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فرضیه فرعی 2: این فرضیه عبارت است از اینکه ارتقاء سبز بر عملکرد فدراسیونها تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فرضیه فرعی 3: این فرضیه عبارت است از اینکه تبلیغات سبز تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد فدراسیونها دارد.
بنابراین میتوان گفت تبلیغات سبز بر عملکرد فدراسیونها در جامعه آماری مورد مطالعه تأثیر مثبت و معناداری دارد.
بر این اساس فرضیههایی مطرح و مدل مفهومی برای تحقیق در نظر گرفته شد که در آن متغیر استراتژی بازاریابی داخلی با زیر متغیرهای نوآوری سبز، ارتقاء سبز و تبلیغات سبز بهعنوان متغیرهای مستقل و عملکرد سازمان بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند.
بر این اساس فرضیههایی مطرح و مدل مفهومی برای تحقیق در نظر گرفته شد که در آن متغیر استراتژی بازاریابی داخلی با زیر متغیرهای نوآوری سبز، ارتقاء سبز و تبلیغات سبز بهعنوان متغیرهای مستقل و عملکرد سازمان بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هر سه استراتژی بازاریابی سبز (نوآوری سبز، ارتقاء سبز و تبلیغات سبز) تأثیر مثبتی بر عملکرد فدراسیونها دارد.