چکیده:
تشدید صحنه رقابت جهانی در محیطی که به صورت دائم در حال تغییر است شرکت ها و سازمان ها برای اینکه بتوانند جایگاه رقابتی خود را در عرصه های جهانی حفظ کنند و برای زیست و بقا در بازارهای رقابت ملی و جهانی نیازمند به کار گیری استراتژی های مناسب هستند. گسترش بازارها، دخیل شدن سلیقه های متفاوت مصرف کنندگان، رقابت را از سطح مابین شرکت ها به سطح مابین زنجیرهای تامین کشانده و تمرکز بر بهبود عملکرد شرکت ها تنها مسیر دستیابی به مزایای رقابتی در بازارهای جهانی کسب و کار و کسب رضایتمندی در بین مصرف کنندگان شده است. مدیریت زنجیره تامین برنامه ریزی ، سازمان دهی رهبری، کنترل فرایند برقراری ارتباطی یک شرکت برای تامین نیازها و مواد مورد نیاز خود با تامین کنندگان مربوطه ایجاد می کند(فقهی فرهمند،1389). هماهنگ سازی نظام مند و راهبردی بخش های سنتی کسب و کار و تاکتیک هایی این بخش با هدف بهبود عملکرد شرکت ها و کل زنجیره تامین(دویت و همکاران،2001) . مدیریت زنجیره تامین هماهنگ سازی تولید، موجودی، محل و موقعیت حمل و نقل در بین اجزای یک زنجیره به منظور رسیدن به بهترین ترکیب پاسخ دهی و کارایی برای بازار مورد نظر است(هوگس،2008). در این مقاله دوعامل استراتژی و فناوری زنجیره تامین بر روی عملکرد شرکت و رضایت مشتری مورد بررسی قرارگرفت. جامعه آماری این پژوهش را شرکت های تولیدی شهرک بهارستان تشکیل می دهد که دارای 150 شرکت فعال می باشد.با استفاده از جدول مورگان تعداد 104 نمونه انتخاب شده است. ابزار گرد آوری این تحقیق پرسشنامه های استاندارد بوده است که با استفاده از آن فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS20 مورد آزمون قرار گرفت نتایج نشان داد که بین مولفه های فناوری و استراتژی رنجیره تامین و عملکرد و رضایت مشتری ارتباط معنادار وجود دارد و همچنین فناوری و استراتژی رنجیره تامین توانایی پیش بینی عملکرد و رضایت مشتری را دارد.
خلاصه ماشینی:
ابزار گرد آوری این تحقیق پرسشنامه های استاندارد بوده است که با استفاده از آن فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS20 مورد آزمون قرار گرفت نتایج نشان داد که بین مولفه های فناوری و استراتژی رنجیره تامین و عملکرد و رضایت مشتری ارتباط معنادار وجود دارد و همچنین فناوری و استراتژی رنجیره تامین توانایی پیش بینی عملکرد و رضایت مشتری را دارد.
کیم <FootNote No="53" Text="Kim"/>(2009) در مقاله خود با عنوان&quot; بررسی اثر مستقیم و غیر مستقیم یکپارچگی زنجیره تامین بر عملکرد شرکت &quot; رابطه علی میان عملیات مدیریت زنجیره تامین، قابلیت رقابتی، سطح یکپارچگی زنجیره تامین و عملکرد شرکت مورد بررسی قرار داد.
3- فرضیه های پژوهش حال با توجه به هدف توصیف و پیش بینی ها به بررسی فرضیات زیر پرداخته می شود: فرضیات فرضیه اول: بررسی رابطه مولفه های استراتژی های زنجیره تامین و عملکرد شرکت تولیدی صنعتی شهر تهران رابطه وجود دارد.
فرضیه ششم پژوهش: استراتژی های زنجیره تامین و فناوری زنجیره تامین توانایی پیش بینی رضایتمندی مشتریان شرکت های تولیدی صنعتی شهرک بهارستان تهران را دارد.
با توجه به جدول شماره 5 فرض سوم و چهارم پژوهش مورد تایید قرار گرفت و نشان از وجود رابطه معنادار بین مولفه های فناوری زنجیره تامین با عملکرد و رضایتمندی مشتری وجود دارد بیشترین شدت تاثیر بین مولفه منسجم و عملکرد و رضایت مشتری است.
, &quot; The effect of individual, network, and collaborative competencies on the supply chain management system&quot;, International Journal of Production Economics, Vol. 140, No. 2, pp.