چکیده:
هدف تحقیق، ارزیابی میزان همخوانی برنامههای درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده دوره دوم ابتدایی در پرورش شایستگیهای پژوهشی است.روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری در برنامه قصد شده، کتابهای درسی و راهنمای معلم دوره دوم ابتدایی (40کتاب) و اسناد بالادستی نظام آموزشی بود که با روش نمونهگیری هدفمند، کلیه کتابها و سند برنامه درسی ملّی انتخاب شد. در برنامه اجرا شده 9 معلم و در برنامه کسب شده 96 دانشآموز با روش نمونه گیری خوشهای از شهرستان قوچان انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصههای آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمونهای t تک متغیره وt نمونههای زوج) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین برنامههای قصد شده با اجرا شده و کسب شده، همخوانی وجود دارد ولی بین برنامههای اجرا شده و کسب شده، همخوانی وجود ندارد.
This study seeks to investigate the designed and implemented research competency curriculum for the students at the second grade of primary school. This research is a descriptive survey. The population include documents from educational system, domestic and foreign experts and the results of some research with purposive sampling, the National Curriculum Document and a number of studies that focus on the introduction of management competencies. To design a competency model, the design approach (Model Byham and Meyer) was used in five stages. For the analysis of obtained data, indices such as mean, standard deviation and t-test were used. Finally, given the research competency model fits the second period was the initial draw, which consists of five specific competencies Cluster sub-clusters 14 and 11 of the general merit.