چکیده:
شناسایی عوامل موثر در موفقیت افراد سرآمد، و تلاش برای بهره گیری از آن، از مهمترین راهبردهای موفقیت به شمار میرود. فقدان مطالعهای ژرفانگر در بازنمایی عوامل موفقیت رتبههای برتر آزمون سراسری، باعث شد تا در مطالعه حاضر، عوامل موثر در موفقیت نفرات برتر آزمون سراسری، مورد واکاوی قرار گیرد. بدینمنظور با بهرهگیری از رویکردی کیفی، و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با برگزیدگان برتر آزمون سراسری که به روش نمونهگیری موارد کرانهای انتخاب شدند، دادهها گردآوری گردید. پس از 12 مصاحبه، اشباع نظری حاصل و بر اساس راهبرد هفت مرحلهای کلایزی تحلیل شد. تحلیل عمیق تجربه زیسته مشارکتکنندگان، به دستهبندی 7 مضمون اصلی (عوامل اصلی موفقیت) منتج گردید. نتایج بهدست آمده به اساتید شرکت کننده ارائه و پس از بررسیهای متوالی مورد تایید واقع شد. یافتهها حاکی از آن است که هفت عامل خودانگیختگی، موقعیتطلبی، هدفمندی، سرعت عمل، راهبردهای یادگیری، محیط آموزشی، و ویژگیهای خانوادگی در کسب رتبه برتر در آزمون سراسری نقش اصلی را ایفا نمودهاند.
خلاصه ماشینی:
در يک نگاه 1 Fair assessment 2 Stobart 3 Hamp-Lyons 4 Suskie سطحي اين طور به نظر ميرسد که تنها راه موفقيت در آزمون سراسري، مطالعه زياد کتب درسي و کمک آموزشي باشد؛ نبود اطلاعات به روز و در دسترس براي همه داوطلبان ، ضرروت تبيين عوامل موثر در موفقيت در کنکور سراسري را دوچندان نموده است .
نتايج تحقيق نشان داد رابطه معلم -دانش آموز و روابط همسالان ميتواند به 1 Showers & Kinsman 2 Beyene & Yimam 3 Estridge 4 -Zimmer, Gembeck, Chipuer, Hanisch & McGregor طرز معناداري بر جو مدرسه تأثير بگذارد و اين منجر به مشارکت دانش آموز در يادگيري ميشود و مشارکت دانش آموز به عنوان يک عامل واسطه اي بر پيشرفت تحصيلي اثرگذار است .