چکیده:
آموزه مهدویت به عنوان ارزش مندترین باور در فرهنگ سترگ پیشوایان معصوم علیه السلام، دارای وازگان، اصطلاحات و ترکیبهای ویژه ای است که برخی هماهنگ معارف این باور، معنایی خاص پیدا کرده است. در این پژوهش تلاش شده تا با پاسخ به این پرسش که شعار« البیعة لله» که این روزها فراوان در مقوله نشانه های ظهور مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بدان توجه می شود، به چه معناست؟ سرآغاز به کارگیری آن با توجه به منابع در دست، کجا بوده است؟ در چه روایاتی؟ با چه اندازه اعتبار نقل شده است؟
این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی، انتقادی سامان یافته و بر حسب دست آورد یا نتیجه پژوهش از نوع بنیادین و از لحاظ هدف تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع داده های مورد استناد، پژوهشی کمی - کیفی به شماره می آید که «تحلیل واژگانی موجود در منظومه آموزه های مهدوی را برای فهم ژرف این آموزه ها امری بایسته می داند».
بی ترید یافته های نو در این بررسی که امتیاز این پژوهش است و در کمتر نوشتاری پیش از آن می تواند سراغ داشت، نشان می دهد شعار«البیعة لله» به عنوان نگاشته پرچم امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هیچ سخنی از معصومین علیهم السلام نقل نشده است و فقط به عنوان ندای جبرئیل در برخی روایات آمده است.
خلاصه ماشینی:
بیترید یافتههای نو در این بررسی که امتیاز این پژوهش است و در کمتر نوشتاری پیش از آن میتوان سراغ داشت، نشان میدهد شعار «البیعة لله» به عنوان نگاشته پرچم امام مهدی؟عج؟ در هیچ سخنی از معصومین؟عهم؟ نقل نشده است و فقط به عنوان ندای جبرئیل در برخی روایات آمده است.
یکی از این اصطلاحات، ترکیب «البیعة لله» است که امروزه از آن به عنوان شعار پرچم امام مهدی؟عج؟ هنگام ظهور یاد میشود و گاهی نیز دستآویز برخی جریانهای انحرافی قرار گرفته است.
یکی از سخنانی که امروزه به فراوانی درباره بیعت نقل میشود و مشتمل بر بیعتنامه حضرت مهدی؟عج؟ است، روایتی است که سیدبن طاووس از فتن سلیلی نقل کرده و جز آنجا در هیچیک از منابع معتبر _ حتی مضمون آن نیز _ به چشم نمیخورد.
بررسی در منابع روایی گویای آن است که پیشینه این شعار به موارد زیر بر میگردد: نخست) در در المنثور با اشاره به آیه یادشده سخنی از إبراهیم بن محمد بن منتشر از پدرش از جدش نقل کرده که در آن از بیعت مردم با پیامبر با عنوان «البیعة لله والطاعة للحق» یاد کرده است.
(شیخ مفید، 1413: ج2، 248) درباره سند این روایت، دو نفر نخست در روایت پیشین اشاره شد که محمد بن علی به شدت تضعیف شده بود.
در منابع در دست، نخستین اثر، کتاب الفتن نعیم بن حماد(م229ق) چنین نقل کرده است: حدثنا یحیی بن الیمان عن سفیان الثوری عن أبی إسحاق عن نوف البکالی قال: فی رایه المهدی مکتوب البیعة لله.