چکیده:
نظریههای تربیتی، دیدگاههایی هستند درباره تعلیم و تربیتکه بر اساس آنها فرآیند یاددهی و یادگیری انجام میشود. نظریههای تربیتیکارکردهای گوناگونی دارند که کارکرد راهنمایی و اثرگذاری آنها بر فرآیند یاددهی ویادگیری، اهمیّت ویژهای دارد؛ زیرا این کارکرد مبنای تصمیمگیریها، برنامهریزیهاو نیز مبنای عمل در کلاس درس است و اصول، اهداف، روشهای تدریس، انتخاب محتوا وروشهای ارزشیابی بر اساس آنها شکل میگیرد. در این پژوهش، دیدگاه نظریهٔ تربیتی اسلام درباره هر کدام از عناصر بالا بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
نظریه های تربیتی کارکردهای گوناگونی دارند که کارکرد راهنمایی و اثرگذاری آنها بر فرآیند یاددهی و یادگیری , اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا این کارکرد مبنای تصمیم گیریها, برنامه ریزیها و نیز مبنای عمل در کلاس درس است و اصول, اهداف, روشهای تدریس , انتخاب محتوا و روشهای ارزشیابی بر اساس آنها شکل می گیرد.
مدرسان در فرآیند یاددهی و یادگیری, خواسته یا ناخواسته , بر اساس یک نظریه تربیتی خاص عمل میکنند که اولین گام در اقدامات تربیتی آن ها محسوب میشود؛ البته هر کدام از نظریه های تربیتی بر سایر مؤلفه های مربوط به اقدامات تربیتی از جمله اصول, هدف, انتخاب و سازماندهی محتوا, روشهای تدریس و ارزشیابی تأثیر تعیین کنندهای میگذارد و از سوی دیگر, جامعه ما جامعه ای اسلامی است که تمامی اجزا و ارکان آن از جمله فرآیند یاددهی و یادگیری باید بر اساس اصول و قواعد اسلام تدوین و اجرا شود و نظریه تربیتی اسلام در مقایسه با سایر نظریه ها در فرآیند یاددهی و یادگیری با دیدگاهی همه جانبه تر به تعلیم و تربیت انسان نگاه میکند.
١٣٩), عمدهترین موضوعاتی را که در برنامه ریزی درسی نظام تربیتی اسلام , به آنها توجه شده است , به شرح زیر بیان میکند: ١- معارف اسلامی: اندیشمندان اسلامی در آموزش دینی با الهام از تعالیم قرآن بر ارزش عقل و تفکر تأکید فراوانی میکنند و معتقدند تربیت اسلامی تمام توان خود را در راه رشد و تعالی اندیشه آدمی به کار گرفته و زمینه های آزادی آن را از قید نادانی و تقلید کورکورانه فراهم کرده است .