چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی انگیزه پیشرفت دانشجویان بر اساس عوامل تبیینکننده کیفیت آموزش عالی به انجام رسیده است. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره کارشناسی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای تهران، بوعلیسینا همدان، ایلام، شهید باهنر کرمان و شیراز تشکیل دادند که تعداد ایشان 6958 نفر بود. براساس فرمول کوکران، تعداد نمونه مناسب، 273 نفر به دست آمد. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب صورت گرفت. برای بررسی انگیزه پیشرفت از مقیاس استراتژیهای انگیزشی پینتریچ و همکاران و برای بررسی عوامل تبیینکننده کیفیت از ابزار محقق ساخته استفاده شد. ابزار تحقیق از لحاظ روایی براساس نظر تعدادی از اساتید صاحبنظر در این زمینه تایید شد و برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز پس از مطالعه راهنما، آلفای کرونباخ محاسبه شده (برای مقیاس انگیزه پیشرفت برابر 86/0 و برای مقیاس عوامل تبیین کننده کیفیت برابر 91/0) مبین اعتبار مناسب برای گردآوری دادهها بود. یافتههای تحقیق حاکی از رابطه مثبت و معنیدار بین ابعاد تبیینکننده کیفیت (شامل: کیفیت فرایند، کیفیت تعاملات، کیفیت محیط آموزش، کیفیت هدف، و کیفیت زیرساختها) با انگیزه پیشرفت بود. افزون بر این، نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که در کل جامعه مورد بررسی، 51 درصد از واریانس نمره تشخیصی توسط مدل 3 متغیری شامل میزان رضایت نسبت به کیفیت فرایند، میزان رضایت نسبت به کیفیت محیط آموزش، و میزان رضایت نسبت به کیفیت تعاملات قابل تبیین بوده است. در نتیجه، لازم است تا به این موارد بطور ویژه توجه شود.
The purpose of this study was to investigate students’ achievement motivation according to factors determining the quality of higher education. A descriptive and correlation design was used for the research with data collected using questionnaire. The statistical population included students in Colleges of agriculture at Universities of Tehran، BouAli Sina، Ilam، Shahid Bahonar Kerman، and Shiraz (N=6958). According to Cochran Formula، a sample of 273 students selected، using proportional random sampling method. To assess achievement motivation، Pintrich et al. scale of motivated strategies was used and to assess quality determinants، researcher-made a scale was used. Reliability and validity of instrument were determined through opinions of faculty members and application of Cronbach's Alpha (achievement motivation= .86 and factors determining the quality= .91). The findings showed that there were positive and significant correlation between achievement motivation and determinants of quality (including: quality of process، interaction، educational atmosphere، object، and infrastructure). Also، discriminate analysis indicated that about 51% of variation of discriminate score could be explained by the three variables including satisfaction toward quality of process، educational environment، and interactions. Accordingly، it is impotant to pay attention to the aforementioned factors.
خلاصه ماشینی:
ابزار تحقيق از لحاظ روايي براساس نظر تعدادي از اساتيد صاحبنظر در اين زمينه تاييد شد و براي تعيين پايايي پرسشنامه نيز پس از مطالعه راهنما، آلفاي کرونباخ محاسبه شده (براي مقياس انگيزه پيشرفت برابر ٠/٨٦ و براي مقياس عوامل تبيين کننده کيفيت برابر ٠/٩١) مبين اعتبار مناسب براي گردآوري داده ها بود.
به طورکلي ، به منظور ارتقاي کيفيت آموزشي لازم است ميزان رضايت دانشجويان از عوامل تبيين کننده کيفيت آموزش عالي و تاثير آن بر انگيزه پيشرفت مورد بررسي قرار گيرد.
#$ رو فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي، شماره ٣٣، بهار ١٣٩٨ تحقيق حاضر، تحقيقي توصيفي- همبستگي است که به منظور بررسي انگيزه پيشرفت دانشجويان براساس ميزان رضايت ايشان از عوامل تبيين کننده کيفيت آموزش عالي صورت گرفته است .
2 Karemera فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي، شماره ٣٣، بهار ١٣٩٨ جدول ١- نمونه اي از گويه هاي استفاده شده در ابزار پژوهش متغير ابعاد گويه عوامل تبيين کننده کيفيت هدف روشن بودن اهداف رشته تحصيلي آموزش عالي کشاورزي فرايند استفاده از آزمون هاي مختلف براي ارزيابي عملکرد دانشجو محيط آموزش خدمات مرکز مشاوره تحصيلي در دانشگاه تعاملات رابطه مطلوب اساتيد با دانشجويان زيرساخت ها گلخانه و زمين کشاورزي جهت انجام کارهاي عملي روايي محتوايي پرسشنامه تدوين شده با نظرخواهي از تعدادي از استادان تاييد شد.
يافته هاي تحقيق حاکي از آن بود که کيفيت محيط آموزش در انگيزه پيشرفت دانشجويان مؤثر ميباشد و اين متغير توان ورود به معادله تشخيصي را داشته است .