Skip to main content
فهرست مقالات

نقش قابلیت‌های مرجع مجازی بر بهبود فعالیت‌های پژوهشی کاربران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 299 تا 316)

مقدمه: ازآنجاکه خدمات مرجع مجازی، خدماتی است که از قابلیت‌های مطلوبی برخودار بوده و می‌تواند در فرایند خدمات‌رسانی در محیط وب، نقش‌آفرین نیز باشد، بررسی نقش این‌گونه قابلیت‌ها در روند تحقیقات کاربران، بیش‌ازپیش محسوس خواهد بود. ازاین‌رو، هدف از این پژوهش، بررسی نقش خدمات و قابلیت‌های مربوط به مولفه‌های مرجع مجازی بر بهبود عملکرد فعالیت‌های تحقیقاتی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است. روش‌شناسی: تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزارگردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه و جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بوده که 377 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و براساس جدول مورگان گزینش انتخاب شدند. یافته‌ها: تحلیل‌ها نشان داد که از میان انواع مولفه‌های مرتبط با قابلیت‌های مرجع مجازی، سرعت ارائه پاسخ با میانگین امتیاز 29/ 4، وضعیت مطلوبی داشته و در اولویت قرار گرفت و سایر مولفه‌ها مانند پاسخ‌گویی کتابدار، جامعیت پاسخ و اعتبارمنابع با میانگین ۹۴/ ۳، 86/ 3 و ۷۵/ ۳ به ترتیب در مراتب بعدی قرار گرفته و وضعیتی نسبتا مطلوب داشتند. نتیجه‌گیری: ارزش مقاله حاضر در نشان‌دادن قابلیت‌های مرجع مجازی در کتابخانه‌ها است. تمرکز بر مولفه‌های مرتبط با مرجع مجازی، خواهد توانست تا امور پژوهشی کاربران درکتابخانه‌ها را تسهیل نماید. دراین‌راستا، بهره‌گیری از قابلیت‌های مرجع مجازی کتابخانه‌های دانشگاه توسط دانشجویان، درحدمطلوب بوده و همچنین اعتماد دانشجویان به میز مرجع مجازی کتابخانه دانشگاه در حد بالایی بوده و این بدان معنا است که مسئولان کتابخانه باید در این راه توجه و دقت نظر بیشتری داشته باشند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.