چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش جرات ورزی بر اضطراب اجتماعی دانش اموزان نابینا بوده است. پژوهش مورد نظر از نوع نیمه آزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون – پس ازآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان نابینای دوره ابتدایی(دوره اول و دوره دوم) شهر تهران تشکیل داد. تعداد اعضای نمونه در این پژوهش 16 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری در دسترس از جامعه مورد نظر انتخاب شدند. با توجه به کوچک بودن جامعه پژوهشی در این پژوهش سعی شد تا کلیه اعضای جامعه به عنوان نمونه لحاظ شوند. پس از انتخاب نمونه ، اعضا به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (8 نفر آزمایش، 8 نفر کنترل ) گمارده شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات شامل مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (1969) بود. برای بررسی فرضیه های پژوهش تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس چند متغیری بکار رفت. نتایج حاصل از بررسی ها نشان داد که تفاوت مشاهده شده بین میانگین های نمرات اضطراب اجتماعی شرکت کنندگان برحسب عضویت گروهی در مرحله پس آزمون برای اضطراب اجتماعی با 99 درصد اطمینان و برای مولفه های آن یعنی اجتناب و پریشانی اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی با 95 درصد اطمینان معنی دار می باشد.
This study aimed to determine the effectiveness of grassroots training on social anxiety of blind students. The research is semi-experimental in which pre-test design was used after the test with the control group. The statistical population of this study was all blind students of the elementary school (first and second period) in Tehran. The number of sample members in this study was determined by 16 people who were selected by the available sampling method from the target population. Due to the small size of the research community, this study attempted to include all members of society as examples. After selecting the sample, the members were randomly assigned to experimental and control groups (8 subjects, eight controls). The information gathering tool was Watson & Freund's social anxiety scale (1969). To test the hypothesis of covariance analysis and multivariate analysis of variance. The results of the studies showed that the observed difference between the social anxiety scores of the participants according to group membership in the post-test for social anxiety with 99% confidence and for its components: avoidance and social distress and fear of negative evaluation with 95 The confidence level is significant.
خلاصه ماشینی:
تعيين اثربخشي آموزش جرات ورزي براضطراب اجتماعي دانش آموزان نابينا Determine the Effectiveness of Dare Training on Social Disorders of The Students of the Blind محمد طحان Mohammad Tahan, Youth and Elite Research Club, Birjand Branch, باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، واحد بيرجند، دانشگاه آزاد ,slamic Azad University اسلامي T.
com چکيده Abstract هدف از انجام اين پژوهش تعيين اثربخشي آموزش جرات ورزي بر The aim of this study was to determine the اضطراب اجتماعي دانش اموزان نابينا بوده است .
ريس و گرام (ترجمه شهني ييلاق و همکاران ، ١٣٨٠) بر اين باورند که ابراز وجود به معني توانايي ابراز خويشتن به صورت صريح ، مستقيم ، مناسب ،ارج نهادن به احساس و فکر خود و شناخت نقاط قوت و ضعف خويش است .
بر اين اساس پژوهش حاضر به منظور اثربخشي آموزش جرات ورزي بر اضطراب اجتماعي دانش اموزان نابينا طراحي و اجرا شده است .
کايوند، شفيع آبادي و سوداني (١٣٨٨) نشان دادند که آموزش مهارت هاي ارتباطي باعث کاهش اضطراب اجتماعي و مؤلفه هاي آن يعني اجتناب و پريشاني اجتماعي و ترس از ارزيابي منفي دانش آموزان گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه شده است .
مجتبي زاده (١٣٨٥) نشان داد که برنامه فشرده کارورزي آموزش ابراز وجود در کاهش اضطراب اجتماعي گروه آزمايش تأثير گذار است .
آن گونه که در بالا مشخص شد آموزش جرات ورزي به طور معني داري اضطراب اجتماعي دانش آموزان نابينا را کاهش مي دهد.
آنچه از جمع بندي نتايج بالا حاصل شد اين است که آموزش جرات مندي بر افزايش عزت نفس و کاهش اضطراب اجتماعي گروه آزمايش تاثير معني داري داشته است .