چکیده:
هدف از مقاله حاضر بررسی نقش محتوای استراتژی در بهبود عملکرد سازمانی است. محتوای استراتژی از دو بعد تشکیل شده است. بعد نخست که موضع استراتژیک نامیده میشود روشی است که یک شرکت به شیوهای آیندهنگرانه، مدافع و یا واکنشگر درصحنه رقابت ظاهر میشود. بعد دوم اقدامات استراتژیک است که تاکید شرکتها بر تمایز محصولات و خدمات، کاهش هزینه تولید و توزیع، تمرکز بر یک بخش از بازار و یا ترکیبی از اقدامات مذکور را نشان میدهد. دادههای این پژوهش بر اساس 129 پرسشنامه برگشتی از مجموعه شرکتهای تولیدی شرکتکننده در چهار همایش مرتبط با کسب و کار و تجارت، که توسط اتاق بازرگانی و معادن اصفهان، خانه صنعت و معدن و سازمان صنایع و معادن استان اصفهان در دو ماهه اول سال 1389 برگزار شد، گردآوری شده است. تحلیل دادههای گردآوری شده نشان میدهد که محتوای استراتژی با عملکرد سازمانها در رابطه است. به این معنا که رشد سهم بازار با موضع آیندهنگر رابطه مستقیم و با موضع مدافع رابطه معکوس دارد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که در پیش گرفتن موضع واکنشگر باعث ضعف عملکرد در زمینه بازگشت سرمایه و سودآوری میشود. این یافتهها نشان میدهد شرکتهایی که کاهش هزینه و تمایز را به طور همزمان بکار میبندند به عملکرد کلی بهتری دست پیدا میکنند. همچنین شرکتهایی که استراتژی عدم تمرکز را بر میگزینند در مقایسه با شرکتهایی که استراتژی تمرکز را پی میگیرند از نظر رشد سهم بازار و عملکرد کلی در موقعیت بهتری قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
بنابراين گونه شناسي مايلز و اسنو بيان ميکند شرکت هايي که موضع آن ها مدافع يا آينده نگر است عملکردي بهتر از شرکت هايي با موضع واکنشگر خواهند داشت [١٨] اين ادعاي مايلز و اسنو مبني بر اينکه مدافع ها و آينده نگرها عملکردي بهتر از واکنشگرها دارند در مطالعاتي که روي سازمان هاي خصوصي انجام شده مورد تاييد قرار گرفته است .
به طور کلي هدف از اين تحقيق ، بررسي رابطه بين محتواي استراتژي و عملکرد سازماني شرکت هاي توليدي است .
بنابراين فرضيه فرعي دو به طور کامل رد ميشود بدين صورت که در سطح اطمينان ٩٥% موضع استراتژيک مدافع با بازگشت سرمايه ، سودآوري و عملکرد کلي رابطه اي ندارد اما با رشد سهم بازار رابطه معکوس دارد.
اين نتيجه گيري همچنين با يافته هاي پژوهش اندروز و ديگران (٢٠٠٦) مبني براينکه بين موضع مدافع و عملکرد سازماني رابطه معناداري وجود ندارد درتضاد است .
نتيجه گيري و پيشنهادها در اين پژوهش نتايج بررسي رابطه بين محتواي استراتژي و عملکرد شرکت هاي توليدي ارائه شد.
ضمنا يافته هاي اين پژوهش نشان داد شرکت هايي که اقدامات استراتژيک کاهش هزينه و تمايز را به طور همزمان بکار ميبندند به عملکرد کلي بهتري دست پيدا ميکنند.
M. ,(2006), "Linking strategic practices and organizational performance to porter's generic strategies" ,Business Process Management Journal,Vol. 12, No. 4, pp.
R (1990), " Strategy types, distinctive marketing competences and organizational performance: a multiple measures-based study", Strategic Management Journal, Vol. 11, pp.