چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط رضایت شغلی و کیفیت تدریس معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شده است.
روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه اماری تحقیق شامل230 معلم زن و 2400 دانش اموز دختر مقطع متوسطه شهر گنبد می باشد که با روش نمونه گیری سرشمار نفر همه آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های کیفیت تدریس سراج و شاخص توصیف شغل و میانگین نمرات دانش اموزان استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل ممیز با روش گام به گام استفاده شد.
نتایج نشان داد که متغیرهای پیش بین ماهیت شغل، شرایط ارتقاء و روابط بین فردی عملکرد تحصیلی را پیش بینی و تبیین می کند.
معلمان راضی از ماهیت شغل و شرایط ارتقاء خود با برقراری رابطه بین فردی مناسب با دانش اموزان، عملکرد تحصیلی آنها را افزایش می دهند.
Aim
The present research has been conducted to study the relationship of teachers’ job satisfaction and teaching quality with students’ academic performance in high school.
Methods
The method research was descriptive a kind of correlation. Statistical population of the study included 230 of women teachers and 2400 girls of high school in Gonbad city that all of them were selected by census sampling. For gathering, data were used Seraj teaching quality questionnaire and job description index and students' average scores. The data analyzed by discriminate analysis with the stepwise method.
Results
The findings showed that predictor variables of nature job, promotion conditions, and interpersonal relations predict and determine academic performance.
Conclusion
satisfied teachers of nature job and promotion conditions through connecting suitably with students increase their academic performance.
خلاصه ماشینی:
ارتباط رضايت شغلي و کيفيت تدريس معلمان با عملکرد تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه The relationship of teachers’ job satisfaction and teaching quality with students’ academic performance in high school Dr Malahat Amani دکترملاحت اماني Assistant professor, department of psychology, University of Bojnord استاديار گروه روانشناسي دانشگاه بجنورد Email:m.
ir چکيده Abstract The present research has been conducted تحقيق حاضر با هدف بررسي ارتباط رضايت شغلي to study the relationship of teachers’ jobsatisfaction and teaching quality with و کيفيت تدريس معلمان با عملکرد تحصيلي دانش students’ academic performance in highآموزان مقطع متوسطه انجام شده است .
در پژوهش هاي متعددي از جمله چان ١ (٢٠٠٨)، بلکبورن و رابينسون ٢ (٢٠٠٨) و باکي ٣ (٢٠١١) نشان داده اند که کارايي معلمان بر رضايت شغلي آنها تأثير مثبتي دارد و از اين طريق باعث بهبود يادگيري و افزايش انگيزه دانش آموزان مي گردد؛ اما در مورد بررسي ارتباط رضايت شغلي با پيشرفت تحصيلي، نتايج ضد و نقيضي وجود دارد، براي نمونه اکبري، مؤمني و پاکدامن (١٣٩٣) در مطالعه اي نشان دادند که رضايت شغلي معلمان با نمرات درسي دانش آموزان رابطه مثبتي دارد اما قلائي، کديور، صرامي و اسفندياري (١٣٩١) در تحقيقات خود نشان دادند که رضايت شغلي معلمان بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تأثيري نداشته است .
روش با توجه به اينکه هدف پژوهش حاضر بررسي نقش مؤلفه هاي رضايت شغلي و کيفيت تدريس معلمان در پيش بيني نمرات دانش آموزان مقطع متوسطه مي باشد، بنابراين روش تحقيق توصيفي از نوع همبستگي است .