چکیده:
نزدیک بینی به عنوان یک خطای ادراکی- شناختی، موجب ناتوانی مدیران از کشف فرصت های جدید و کسب مزیت رقابتی برای سازمان می شود؛ بنابراین اجتناب از آن برای مدیران ضرورت دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه نزدیک بینی زمانی و نزدیک بینی فاصله ای با تداوم و تطابق راهبرد شرکت، با توجه به نقش تعدیل گر سخاوت مندی محیط است. برای این منظور، 138 نفر از مدیران شرکت های کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی شماره 2 اهواز، به روش تمام شمار مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام شد و پایایی پرسشنامه بر مبنای آلفای کرونباخ بررسی شد. بررسی و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از طریق روش رگرسیون سلسله مراتبی و نرم افزارSPSS انجام شد. نتایج تحلیل نشان داد که نزدیک بینی زمانی و فاصله ای مدیران، با تداوم و تطابق راهبردهای شرکت های کوچک و متوسط رابطه مثبت دارد و ادراک مدیران از سخاوت مندی محیط، این رابطه را تعدیل می کند.
خلاصه ماشینی:
رابطه نزدیک بینی مدیریتی و راهبرد شرکت با تبیین نقش سخاوت مندی محیط حامد دهقانان*، پویا پورمقدسیان** چکیده نزدیک بینی به عنوان یک خطای ادراکی- شناختی، موجب ناتوانی مدیران از کشف فرصت های جدید و کسب مزیت رقابتی برای سازمان می شود؛ بنابراین اجتناب از آن برای مدیران ضرورت دارد.
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه نزدیک بینی زمانی و نزدیک بینی فاصله ای با تداوم و تطابق راهبرد شرکت، با توجه به نقش تعدیل گر سخاوت مندی محیط است.
نتایج تحلیل نشان داد که نزدیک بینی زمانی و فاصله ای مدیران، با تداوم و تطابق راهبردهای شرکت های کوچک و متوسط رابطه مثبت دارد و ادراک مدیران از سخاوت مندی محیط، این رابطه را تعدیل می کند.
از این رو، نزدیک بینی فاصله ای، موجب محدود شدن گزینه های تصمیم گیری می-شود و مدیران ارشد را صرفا متوجه فن آوری ها و رویه های شناخته شده و آشنا می کند [31].
نزدیک بینی فاصله ای با محدود کردن کنکاش محیط خارجی، بر راهبردهای شرکت اثرگذار است و سازمان را به انطباق با گرایش های کنونی در بازار، سوق می دهد.
فرضیه چهارم: سخاوت مندی محیط، رابطه نزدیک بینی فاصله ای را با تطابق راهبرد تعدیل می کند.
5. نتیجه گیری و پیشنهاد در این پژوهش سعی شد با استفاده از روش رگرسیون سلسله مراتبی، رابطه نزدیک بینی مدیریتی و راهبرد شرکت با توجه به نقش تعدیل گر بخشندگی محیطی بررسی شود.
این پژوهش همچنین به نقش تعدیل گر سخاوت مندی محیط در رابطه نزدیک بینی مدیریتی و راهبرد شرکت، پی برد.