چکیده:
زمینه و هدف: بنا بر پژوهش های عدیده ای، اضطراب امری شایع در میان دانشجویان است و اثرات سوئی بر ابعاد گوناگون سلامت دارد. از دیگر سو، عوامل گوناگونی بر اضطراب اثر گذار هستند که از آن میان می توان به انعطاف پذیری روانشناختی اشاره نمود. انعطاف پذیری روانشناختی، یک عامل فراتشخیصی است که در سلامت روان نقش حائز اهمیتی ایفا می نماید و با بسیاری از پیامد روانشناختی مثبت مرتبط شده است. نه تنها خلاء پژوهشی در این حوزه در جامعه ی ایرانی وجود دارد بلکه پژوهش ها حاکی از نقش فرهنگ در این متغیرها هستند. ازاین رو، هدف این پژوهش، بررسی تاثیر انعطاف پذیری روانشناختی و مولفه های آن بر اضطراب در دانشجویان بوده است.
روش بررسی: این پژوهش بر روی 210 دانشجویان دانشگاه شاهد به صورت مقطعی صورت گرفت. هم چنین نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای انجام گردید. آزمودنی ها به پرسشنامه های پذیرش و عمل و اضطراب صفت اشپیلبرگر پاسخ دادند. شایان ذکر اینکه نتایج با استفاده از Smart-PLS2 و SPSS-23تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که رابطه چشمگیری بین انعطاف پذیری روانشناختی، کنترل، اجتناب و اضطراب وجود دارد. این متغیرها 46 درصد از واریانس متغیر اضطراب را پیش بینی می کردند. هم چنین نقش جنسیت در اضطراب تایید نگردید.
نتیجه گیری: به طور کلی به نظر می رسد که انعطاف ناپذیری روانشناختی و مولفه های آن نقش پررنگی در سلامت دارند. ارتباط انعطاف پذیری روانشناختی با اضطراب بر ماهیت فراتشخیصی انعطاف ناپذیری روانشناختی صحه می گذارد. در برخی بافت ها رفتارهای سرکوبگرانه یا اجتنابی به عنوان نوعی راهبرد خود-محافظتی قلمداد می شوند که از فرد در برابر پیامدهای به ظاهر فاجعه آمیز محافظت می کنند.تلویحات نظری و بالینی یافته ها و نیز تبیین های مربوط به یافته ها در مقاله ارائه شده است.
Background And Objectives
According to a host of evidence, anxiety is prevalent among students and it has devastating effects on the diverse dimensions of health. On the other hand, many factors can influence the level of stress including flexibility. Flexibility is a transdiognostic factor and contributes in mental health. Not only is the lack of research evident in Iranian society, but also a large body of evidence confirm the role of culture in the aforementioned variables. On the other hand, there is inconsistent evidence on the role of gender in anxiety. Hence, this paper is aimed at the investigation of the impacts of the acceptance and its components in anxiety in Iranian culture
Methods
This cross-sectional research is carried out on the 210 students of Shahed University. These students were chosen based on the clustering sampling. They answered to AAQ and STAI questionnaires. The results were analyzed by Smart-PLS2 and SPSS-23.
Results
The results indicated that there is a significant relationship among psychological inflexibility, control and avoidance, and anxiety. These variables predicted 46 per cent of the variance of anxiety. On the other hand, the role of gender in anxiety was not proved in this research.
Conclusion
Generally, it seems that flexibility and its components are really important in health. The relationship between anxiety and psychological inflexibility proves the transdiognostic role of psychological inflexibility. In some settings, however, avoidance orsuppressed reaction can be considered as a self-protective strategy which prevents seemingly disastrous results. At the end, the theoretical and clinical implications of the results will be discussed. Related explanations will be presented.
خلاصه ماشینی:
psychology, Shahed University, Tehran, Iran چکيده Abstract بنابر پژوهش هاي عديده اي، اضطراب امري شايع در According to a host of evidence, anxiety is prevalent among ميان دانشجويان است و اثرات سوئي بر ابعاد students and it has devastating گوناگون سلامت دارد.
Hence, this paper is aimed at the investigation of the اين پژوهش ، بررسي تاثير انعطاف پذيري impacts of the acceptance and its روانشناختي و مولفه هاي آن بر اضطراب در components in anxiety in Iranian culture.
ازاين رو، بايستي اذعان داشت که با توجه به اهميت شايان توجه انعطاف پذيري روانشناختي در درک کارکرد و فرايند آسيب شناسي رواني، تاثيرات غيرقابل انکار فرهنگ بر سازه هاي روانشناختي و نيز ناهمسويي يافته ها درباره ي نقش جنسيت در اضطراب در فرهنگ ايراني، پژوهش پيش رو به بررسي اين مهم در نمونه هاي غيرباليني همت ميگمارد.
مقياس اندازه گيري ترکيبي ٢ مقياسي است که نه تنها سوالات آن متغير مکنون را پديد ميآورند و جايگزيني براي آن سوالات وجود ندارد بلکه ممکن است همبستگي مثبت يا منفي بين شان وجود داشته 1 Kwong-Kay Wong, K 2 Formative Measurement Scale Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 باشد يا اينکه اصلا همبستگي با يکديگر نداشته باشند (هائنلين و کاپلان ١، ٢٠٠٤) بنابراين نيازي به گزارش پايايي همساني دروني و روايي واگرا نيست .
به ويژه اينکه يافته هاي پيش رو حاکي از آن است که فرايندهاي Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 تنظيمي ماننده انعطاف پذيري روانشناختي در تداوم اضطراب نقش شايان توجهي دارد.