خلاصه ماشینی:
ir نوع مقاله : سرمقاله دريافت : مرداد ٩٥ پذيرش : مرداد٩٥ در بدو ورود به دانشکده هاي روان شناسي و علوم تربيتي درهمه دانشگاه ها، پوستر واعلاميه هاي فراوان و متنوعي درباره "کارگاه " هاي مختلف روان شناختي به چشم مي خورد.
درنگاه اول ، انبوه کارگاه هاي متنوع ، نوعي "نشاط علمي" را درحوزه روان شناسي نشان مي دهد؛ اما وقتي به عناوين و مدرسان آنها دقيق تر نگاه مي اندازيم ، اغلب آنها، نه همه ، توسط افرادي اجرا مي شود که نه تخصص وتجربه کافي در باره موضوع کارگاه ها دارند و نه از مراکز معتبري مثل "سازمان نظام " روان شناسي ومشاوره "مجوز" لازم را کسب کرده اند.
اما کارگاه بمنزله انتقال علم به علاوه ي تجربيات لازم براي اصلاح و يا درمانگري رفتار مي باشد.
کساني که درکارگاه ها شرکت مي کنند، بايد بتوانند درپايان کارگاه ، دريک روش روانشناختي، "مهارت " اوليه را کسب کرده وبراي اينکه ازآن استفاده کنند؛ مستلزم دريافت "گواهينامه " معتبر از سازمان نظام ويا دانشگاه هاي معتبر هستند.
تصديق مي کنيد که برگزاري کارگاه ها بااين اهميت ، بايستي داراي "پروتکل علمي و مهارتي" بااهداف مشخص باشند وتوسط کساني اجرا شوند که سالها براساس مباني نظري مورد نظر، اين روش را "تجربه " کرده اند.
درواقع ، کارگاه ، انتقال علمي و عملي يک روش روانشناختي است که تحت اشراف يک استادراهنما و با مجوز سازمان نظام روان شناسي ومشاوره ويا مراکز دانشگاهي برگزار مي شود.
اگر ويژگي هايي که برشمرديم ، جزو عناصر اساسي کارگاه هاي روان شناختي است ؛ ضرورت دارد سازمان نظام روان شناسي، موثرتر و دقيق تر بر طراحي و اجراي آن نظارت داشته باشد.