چکیده:
امروز پیشرفت تحصیلی به عنوان موضوعی مهم در حوزه روانشناسی مورد توجه قرار گرفته است بدون
شک در دنیای پیشرفته ی امروزی یکی از علائم موفقیت فرد، موفقیت تحصیلی میباشد که بدون آن
توسعه و ترقی هیچ کشوری امکان پذیر نخواهد بود. پیشرفت تحصیلی یعنی اینکه فراگیران تا چه حد در
رسیدن به اهداف دوره آموزش موفق بوده اند در هر نظام تعلیم و تربیت، میزان پیشرفت تحصیلی دانش
آموزان یکی از شاخصهای موفقیت در فعالیت های علمی است. سنجش میزان پیشرفت تحصیلی و عوامل
موثر بر آن از جمله مسایل عمده ای هستند که توجه محققان مختلف را به خود جلب کرده اند از جمله
عواملی که در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان تاثیر دارد هوش هیجانی، سبک های فرزند پروری و باورهای
خودکارامد است. هوش هیجانی، فرد را از نظرهیجانی ارزیابی میکند، به این معنی که فرد به چه میزانی از
هیجانها و احساس های خود، آگاهی دارد و چگونه آنها را کنترل و اداره میکند. از عوامل موثر دیگر در
پیشرفت تحصیلی باورهای خودکارامد است. بندورا خودکارآمدی را توجه به باورها یا قضاوت فرد
نسبت به توانایی های خودش در انجام وظایف و مسوولیت ها می داند. از عوامل دیگری که در پیشرفت
تحصیلی موثر است سبک فرزند پروری می باشد که آن، به شیوه های تربیتی والدین گفته میشود که برای
تربیت فرزند اتخاذ می کنند. توجه به پیشرفت تحصیلی نیز موضوع تازه ای نیست و پژوهش های فراوانی در
این زمنیه در دهه های اخیر انجام شده است. با توجه به نقش حساس و با اهمیت هوش هیجانی، باورهای
خودکارامد و سبک های فرزند پروری در پیشرفت تحصیلی، این مطالعه به بررسی مفاهیم و مطالعات
مرتبط با این متغیرها خواهد پرداخت.
خلاصه ماشینی:
سنجش ميزان پيشرفت تحصيلي و عوامل مؤثر بر آن از جمله مسايل عمده اي هستند که توجه محققان مختلف را به خود جلب کرده اند از جمله عواملي که در پيشرفت تحصيلي دانش اموزان تاثير دارد هوش هيجاني، سبک هاي فرزند پروري و باورهاي خودکارامد است .
از عوامل ديگري که در پيشرفت ٥٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هشتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * تحصيلي موثر است سبک فرزند پروري مي باشد که آن ، به شيوه هاي تربيتي والدين گفته ميشود که براي تربيت فرزند اتخاذ ميکنند.
پژوهش هاي زيادي که انجام گرفته نشان داده است که سه عامل هوش هيجاني، سبک هاي فرزند پروري و باورهاي خودکارامد ميتواند بخش مهمي از تغييرات پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را پيش بيني کند که در ادامه به توضيح هر يک از متغيرها خواهيم پرداخت .
/ ٦٣ تمنايي فر، صديقي و محمد آبادي (١٣٨٩)تحقيقي تحت عنوان "رابطه هوش هيجاني، خود پنداره ، عزت نفس با پيشرفت تحصيلي" انجام دادند نتايج نشان داد که هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس دانشجويان تاثيري در پيشرفت تحصيلي آنها ندارد همچنين بين هوش هيجاني و خودپنداري دانشجويان دختر و پسر تفاوت وجود ندارد ميزان عزت نفس دانشجويان دختر بيش از دانشگاه پسر است .
قراملکي(١٣٩٠) پژوهشي تحت عنوان "پيش بيني انگيزه پيشرفت تحصيلي بر اساس هوش هيجاني دانش آموزان " انجام داد نتايج پژوهش نشان داد دانش آموزاني که داراي هوش هيجاني بالايي هستند به ادراک واقع بينانه تري در روابط بين فردي دست مييابد و اين توانايي در کسب انگيزه پيشرفت به آنها کمک ميکند بالا بودن انگيزه پيشرفت نيز به افزايش احساس خودکارآمدي و افزايش انگيزه تحصيلي ميانجامد.