چکیده:
هدف: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی است که با هدف «بررسی رابطه نظریه ذهن با کنترل عواطف و عملکرد خانواده در بین دانشآموزان دوره دوم ابتدایی(پایه پنجم و ششم ) » انجام شده
است. بدین منظور تعداد ١٥٠ نفر از دانشآموزان دوره دوم ابتدایی (پایه پنجم و ششم) بیرجند انتخاب
شدند. برای جمع آوری داده های مربوط به نظریه ذهن از آزمون ٣٨ سوالی نظریه ذهن (قمرانی و همکاران،
١٣٨٥ ) و برای جمع آوری داده های مربوط به کنترل عواطف از مقیاس کنترل عواطف ویلیامز و چامبلس (1997)
استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که هر چه جنبه های پیشرفته تر نظریه ذهن بیشتر باشد، کنترل عواطف در
دانش آموزان بالاتر است. همچنین نتایج بیانگر این بودند ارتباط بین دو متغیر کنترل عواطف و عملکرد
خانواده، از لحاظ آماری معنی دار شده است.
نتیجه گیری: نتایج بیانگر این است که نظریه ذهن با کنترل عواطف در بین دانش آموزان دوره دوم
ابتدایی (پایه پنجم و ششم) رابطه معنادار دارند.
خلاصه ماشینی:
ir چکيده هدف : پژوهش حاضر يک مطالعه توصيفي- همبستگي است که با هدف «بررسي رابطه نظريه ذهن با کنترل عواطف و عملکرد خانواده در بين دانش آموزان دوره دوم ابتدايي (پايه پنجم و ششم )» انجام شده است .
علاوه براين ، 1- Theory theory 2- modular 3- Zigler, R 4- Alibali, M 5- Watson, A 6- Self and others underestanding 7- Fossum, K 8- Collins, T 9- Social interaction 10- atypical 11- typical 12- Leslie,A 13- Frith, U 14- Mason, R 15- Wellman, H 16- Liu, D 17- Webb, J بررسي رابطه نظريه ذهن با کنترل عواطف در بين دانش آموزان دوره دوم ابتدايي(پايه پنجم و ششم ) / ٣١٧ پژوهشگران در بررسيهايي با کودکان عادي داشته اند، نشان دادند که گفتگوهاي والدين با کودکشان در مورد حالات ذهني، با تحول نظريه ذهن کودک رابطه مثبت دارد (لبونتي ١٨ و همکاران ، ٢٠٠٨؛ رافمن ١،٩ اسلاد٢،٠ دوايت و ٢١ کووي،٢٠٠۶٢٢).
درحال حاضر با توجه به آن چه پيرامون تئوري ذهن و نقش احتمالي آن در شکل گيري رفتار و کنترل عواط ف در نظر گرفته شد در اين 18- LaBounty, J 19- Ruffman, T 20- Slade, S 21- Devitt, K 22- Crowe, E 23- elaboration 24- Ontai, L 25- Thomposn, A 26- sibling 27- McAlister, A 28- Peterson, C ٣١٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هشتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * پژوهش به بررسي رابطه نظريه ذهن باکنترل عواط ف در بين دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدايي (پايه پنجم و ششم ) پرداخته شد.