چکیده:
مقدمه: امروزه بدلیل گسترش عوامل تنش زا و تغییر سبک زندگی، استرس به پدیده ای پیچیده و رایج تبدیل شده است. هدف این پژوهش پیش بینی استرس شغلی معلمان براساس بخشش و استراتژی های کنترل فکر و بررسی رابطه آنها با استرس است. روش: جامعه آماری، کلیه معلمان ابتدایی دوره اول در سال تحصیلی 94-95 بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 123 نفر از طریق روش نمونه گیری خوشه ای مرحلهای انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی است. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه بخشش، پرسشنامه کنترل فکر (TCQ) و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS). داده ها با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره گام به گام با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها حاکیست که بین بخشش و استرس معلمان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بعلاوه بین مولفه های خودتنبیهی، نگرانی و پرت کردن حواس (از مولفه های کنترل فکر) با استرس معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ در مقابل بین مولفه های کنترل اجتماعی و ارزیابی دوباره (سایر مولفه های کنترل فکر) با استرس معلمان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج: هرچه سطح بخشش معلمان بیشتر باشد، آنها استرس کمتری را تجربه خواهند کرد و نیز هرچه سطح خودتنبیهی، نگرانی و پرت کردن حواس معلمان بیشتر باشد، استرس آنها نیز افزایش خواهد یافت و در نهایت هرچه سطح کنترل اجتماعی و ارزیابی مجدد معلمان بیشتر باشد استرس آنان کاهش مییابد.
Introduction
Today, because of stress and changes in lifestyle, stress has become a common phenomenon and complex. The aim of the present study was to the prediction of job stress in teachers based on forgiveness and thought control strategies and their relationships with stress.
Method
The population consisted of all primary school teachers in the academic year 2015-2016 and according to Morgan table, a total of 123 people selected by stage cluster sampling. The correlational method was used. Research tools were: Forgiveness Scale, Thought Control Questionnaire (TCQ) and Depression, Anxiety, Stress Scales (DASS). All data were analyzed with statistical methods, Pearson's coefficient of correlation, stepwise multiple regression by SPSS software. The results indicated that forgiveness is negatively related to stress. Also, the elements of self-punishment, fear, and distraction (the components of mind control) are positively related to teachers stress and the components of social control and re-evaluation are negatively related to teachers stress.
Conclusion
It showed that teachers with higher levels of forgiveness would experience less stress, as well as teachers with a higher level of self-punishment, fear and distraction would experience more stress and a finally higher level of social control and re-evaluation would cause less stress.
خلاصه ماشینی:
بررسي استرس شغلي در بافت روابط فرد با محيط صورت ميگيرد و سه عامل ١- Gaillard & Wientjes ٢- Cox 3- Holmes & Rahe ٤ Nezu et al - ٥- Joshi ٦-Gartner et al ٧- Mandler ٨- Fontana ٩-Gallagher et al ١٠- Brissette et al ١١- Ratos ١٢- Richardson ١٣- Frydenberg & LeZis کانون توجه است .
در تعريف بخشش اختلاف نظر وجود دارد و تعاريف متفاوتي از آن ارائه شده است که فرايند کاهش خشم ، کاهش نارضايتي يا تنفر از ديگران ، آزادي از قضاوت ها و ادراکات گذشته ، آزادي از پاسخ هاي آموخته و عادي نسبت به موقعيت ها وتلاش براي التيام زخم هاي گذشته از جمله تعاريف ارائه شده هستند (بروش و ١- Wegner et al ٢- AbramoZitz & SchZeiger ٣- Wells & Davis 4- Campbell and Morrison ٥- Reynolds ٦- Roussis & Wells -Warda & Bryant -Coles & Heimberg ٩- Taylor ١٠- Nagtegaal, Rassin & Muris همکاران ١، ٢٠٠١).
در مطالعه اي ديگر که توسط هنري و کرافورد١٠ (٢٠٠٥)، بر روي يک جمعيت غير باليني انگليسي انجام گرفت ، ضرايب همساني دروني کل مقياس برابر با ٠/٩٣ و براي سه ١- Brush et al ٢- Thompson et al ٣- Allemand, Amberg, Zimprich, & Fincham 4 -Worthington ٥ Scherer - ٦- Maltby et al ٧- Akhtar & Barlow ٨-Depression, Anxiety, Stress Scale 9 -Lovibond ١٠- Henry & Crawford خرده مقياس افسردگي، اضطراب و استرس به ترتيب ٠/٨٨، ٠/٨٢ و ٠/٩٠ گزارش شد.