چکیده:
اقدام پژوهی حاضر در سال تحصیلی 1397 در پایه هشتم (ب) مدرسه متوسطه دوره اول فضیلت با
فراوانی ١٩ نفر دانش آموز انجام شده است. مسئله مورد نظر، بی علاقگی، بی توجهی و عدم یادگیری مناسب برخی از دانش آموزان یاد شده در مبحث تاریخ درس مطالعات اجتماعی و رضایت بخش نبودن رفتار آنان
در کلاس درس و رضایت مند نبودن نتایج آزمون های آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش سطح
یادگیری تحقیق در دانش آموزان پایه هشتم (ب) بوده است براین اساس بنده با استفاده از روش های علمی
به منظور کسب داده های لازم از منابع گوناگون تحقیق مانند همکاران و مدیر مدرسه، دانش آموزان و
والدین آنها، کتاب ها، مجلات، اینترنت، بررسی نمرات و ارزیابی نتایج کارهای انجام شده، به
تجزیه وتحلیل آنها جهت شناسایی عوامل موثر در ایجاد مسئله و یافتن راهحلهای پیشنهادی پرداختیم.
سپس به انتخاب چندین راه کار علمی از میان راه حل های پیشنهادی مبادرت ورزیدم، آنگاه پس از اعتبار
بخشی، به اجرای راه حل های انتخابی اقدام نمودم که عبارت بودند از:
١- استفاده از روش مشارکتی هنگام تدریس
٢- استفاده از پرسش و پاسخ گروهی
٣- استفاده از تصاویر و نقشه ها
٤- روش نمایشی
٥- استفاده از ویدیو پروژکتور و فایل پاورپوینت و نمایش فیلم.
لازم به ذکر است بعد از اجرای راه حل های فوق و با گرفتن دوباره آزمون و مقایسه سطح یادگیری در
پایان این نتیجه به دست آمد که، استفاده از روش های جدید تدریس و مشارکت دانش آموزان در کلاس
یادگیری و میزان علاقه مندی آنان را افزایش می دهند.
خلاصه ماشینی:
مسئله مورد نظر، بيعلاقگي، بيتوجهي و عدم يادگيري مناسب برخي از دانش آموزان ياد شده در مبحث تاريخ درس مطالعات اجتماعي و رضايت بخش نبودن رفتار آنان در کلاس درس و رضايتمند نبودن نتايج آزمون هاي آنان بوده و هدف از انجام اين تحقيق ، افزايش سطح يادگيري تحقيق در دانش آموزان پايه هشتم (ب ) بوده است براين اساس بنده با استفاده از روش هاي علمي به منظور کسب داده هاي لازم از منابع گوناگون تحقيق مانند همکاران و مدير مدرسه ، دانش آموزان و والدين آنها، کتاب ها، مجلات ، اينترنت ، بررسي نمرات و ارزيابي نتايج کارهاي انجام شده ، به تجزيه وتحليل آنها جهت شناسايي عوامل موثر در ايجاد مسئله و يافتن راه حل هاي پيشنهادي پرداختيم .
اين بي علاقگي مرا وا داشت تا با کمک معلم راهنماي خويش دست به پژوهش در اين زمينه بزنم ، لذا پس از تشخيص مسئله بر آن شدم تا موضوع را به صورت علمي واکاري کنم و با استفاده از شيوه هاي کيفي و کمي و مشاهده ميداني مشارکتي، مطالعه اسنادي و کتابخانه اي به اجراي پروژه با هدف افزايش علاقه دانش آموزان نسبت به مبحث تاريخ درس مطالعات اجتماعي هشتم (ب ) واز طرفي ارائه راهکارهاي عملياتي در اين زمينه جهت افزايش علاقه مندي و ميزان يادگيري دانش آموزان از ساير اهداف طرح محسوب ميشود، پرداختم .