چکیده:
تغییرات سریع و گسترده محیطی، نظام های سنتی راهبردپردازی را با چالش مواجه ساخته و آینده نگاری راهبردی به دلیل انعطاف پذیری در برابر بدیل های متغیر آینده، با استقبال روز افزونی از طرف سازمان ها روبرو شده است. این پژوهش در پی توسعه مرحله راهبردپردازی در فرایند آینده نگاری راهبردی برای سازمان ها است و از لحاظ هدف، تحقیقی توسعه ای به شمار می آید. روش کلی تحقیق از نوع کیفی می باشد. ابتدا مبتنی بر تحلیل و تفسیر ادبیات و پیشینه پژوهش، 19 مورد الزامات و گام های توسعه گزینه های راهبردی مستخرج از فرایند آینده نگاری راهبردی ارایه شدند. سپس به کمک تکنیک دلفی، فهرست موارد ارایه شده مورد اعتبار سنجی قرار گرفت. بر پایه رای همگرای خبرگان در مرحله دوم دلفی، مقبولیت علمی و کاربردی همه موارد و برازش کلی آنها مورد تایید واقع شد. در پایان بر اساس الزامات و گام های ارایه شده، به مدیران پیشنهاد شد که 26 گونه گزینه راهبردی یکپارچه ارایه شده در این تحقیق را در فرایند خلق راهبرد برای سازمان های خود ملحوظ نمایند. نوآوری این تحقیق، ارایه شیوه ای برای خلق گزینه های راهبردی در فرایند آینده نگاری راهبردی است، که علاوه بر حفظ ماهیت مبتنی بر "مزیت رقابتی" راهبرد، با رویکردی یکپارچه در بعد زمان و مکان، تمام فرصت ها، تهدیدها، ضعف ها و قوت ها را با دو رویکرد "پیش فعالانه و فرافعالانه" لحاظ می نماید و گزینه های راهبردی را بصورت یکپارچه در سه افق کوتاه، میان و بلند مدت در کنار یکدیگر ترسیم می کند.
خلاصه ماشینی:
نوآوری این تحقیق ارائه شیوهای برای خلق گزینه های راهبردی در فرایند آیندهنگاری راهبردی است که علاوهبر حفظ ماهیت مبتنی بر مزیت رقابتی راهبرد، با رویکردی یکپارچه در بعد زمان و مکان، همه فرصت ها، تهدیدها، ضعف ها و قوتها را با دو رویکرد پیش فعالانه و فرافعالانه لحاظ می نماید و گزینه های راهبردی را به صورت یکپارچه در سه افق کوتاه برد، میان برد و دور برد، در کنار یکدیگر ترسیم می کند.
خلق چنین راهبرد ایجابی مبنای راهبردپردازی است ، اما متناسب با فرصت ها و قوتهای شناسایی شده یک سری ضعف ها و تهدیدها نیز قابل شناسایی هستند که موفقیت راهبرد ایجابی را به خطر می اندازند و باید برای آنها راهبردهای سلبی تدوین نمود.
ب) SS OS١٢: بر مبنای قوت شناسایی شده در زمان حال به شناسایی فرصت های متناسب با آن در آینده کوتاه مدت می پردازیم و از ترکیب آنها به گزینه راهبردی می رسیم .
ت) SS OS١٣: بر مبنای قوت شناسایی شده در زمان حال به شناسایی فرصت های متناسب با آن در آینده میان مدت می پردازیم و از ترکیب آنها به گزینه راهبردی می رسیم .
ج)SS OS١٤: بر مبنای قوت شناسایی شده در زمان حال به شناسایی فرصت های متناسب با آن در آینده بلند مدت می پردازیم و از ترکیب آنها به گزینه راهبردی می رسیم .
Scenario-Based Strategic Planning: Developing Strategies in an Uncertain World.
Strategic foresight applied to the management plan of an innovation development agency.