چکیده:
سینمای هالیوود در دهه اخیر، بهطور فزایندهای به تولید فیلمها و سریالهایی با محوریت مضامین سیاسی پیرامون ایران مبادرت نموده است. مجموعه تلویزیونی «میهن » و فیلمهای « آرگو »، «گلاب »، «یک شب با پادشاه »، «گارد جاویدان » و امثال اینها، در زمره آثار مهم هالیوود هستند که بهطور مستقیم درباره ایران ساخته شدهاند. در این میان، مجموعه فیلمهای «سیصد» کوشیده است تا انحصارا به بازنمایی تفاوتهای تفکر سیاسی میان ایران باستان و یونان باستان بپردازد. در عین حال، فیلم «سیصد» درصدد مشابهسازی تقابل فکری گفتمان ایران- یونانی با تقابل فعلی فکری جمهوری اسلامی با ایالات متحده آمریکاست. در این مقاله، ضمن بررسی اصول فکری بازنمایی شده در فیلم «سیصد2» ، به شرح و بسط اساس تفکر سیاسی متعارض مورد تاکید در این اثر پرداخته خواهد شد. فرضیه مقاله بر این مبناست که فیلم «سیصد2» درصدد القای این مساله است که بنیانهای تفکر سیاسی در غرب و شرق از دیرباز متفاوت بوده و اعتلای سیاسی غرب در برابر استبداد و انسداد سیاسی در شرق، از گذشته تاکنون ادامه داشته است؛ لذا منازعه ایران و ایالات متحده در عرصه بینالملل، در تقابل میان آزادی و دموکراسی در دوران باستان ریشه دارد. روش تحقیق در این مقاله، بر مبنای ترکیبی از روش تحلیل گفتمان وندایک و تحلیل فیم رولان بارت است.
خلاصه ماشینی:
فرضيه مقاله بر اين مبناست که فيلم «سيصد٢» درصدد القاي اين مسأله است که بنيان هاي تفکر سياسي در غرب و شرق از ديرباز متفاوت بوده و اعتلاي سياسي غرب در برابر استبداد و انسداد سياسي در شرق ، از گذشته تاکنون ادامه داشته است ؛ لذا منازعه ايران و ايالات متحده در عرصه بين الملل ، در تقابل ميان آزادي و دموکراسي در دوران باستان ريشه دارد.
اما نکته قابل توجه درباره دوران پس از انقلاب اسلامي تا ١١ سپتامبر ٢٠٠١ آنکه ، حتي در اين فاصله زماني هم با وجود رخ دادن حوادث بسيار مهمي مثل گروگان گيري، ماجراي ايران کنترا و رويارويي ايران و آمريکا در خليج فارس در سال هاي پاياني جنگ تحميلي، هاليوود بر خلاف انتظار، فيلم هاي معدودي درباره ايران توليد ميکند.
IMDb. com) با اينکه « بدون دخترم هرگز» پر است از پيام ها و نشانه هاي آشکار و نهان عليه ايران و مردم و فرهنگ آن ؛ اما همان طور که ذکر شد، تنش موجود بين ايران و آمريکا و سير حوادث مهم در روابط دوجانبه ، توليد فيلم هاي متعددي را توسط هاليوود طلب مينمود.
هرچند موضوع اصلي اين فيلم درباره ايرانيان نيست ؛ اما بعضي از صاحبنظران و منتقدان فيلم ، تصويري را که از اين خانواده ايراني مقيم آمريکا ارائه شده است ، در راستاي بازنمايي هاليوود بر ضد ايران قلمداد ميکنند؛ به ويژه که اين فيلم در سال ٢٠٠٤ و تحت تأثير فضاي حاکم بر آمريکا پس از ١١ سپتامبر ساخته شد و توانست منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند.