چکیده:
در همۀ منابع ادبی از هوگو به عنوان چهرۀ شاخص و تاثیر گذار قرن 19 فرانسه نام برده اند و دلایل آن را نیز طول عمر، انبوه آثار در انواع مختلف ادبی، تعهد سیاسی و مردمی بودن وی ابراز داشته اند. مطالعۀ نحوۀ پیدایش این نهضتهای چهارگانه و میزان تاثیر پذیری آنها از یکدیگر نکتۀ جدیدی را آشکار می سازد و آن تنوع و کثرت آراء این نویسنده و شاعر فرانسوی است. هوگو با نظریه اش در بارۀ اهمیت و اولویت ریتم و قافیه و تاکید بر فرم شعر در مقدمۀ منظومۀ شرقیات، بنیان گزاران مکتبهای هنر برای هنر، پارناس و سمبولیسم، اندیشه ها و رمانتیسم خود را تحت تاثیر قرار داد. او بدین ترتیب الهام بخش تئوفیل گوتیه برای تاسیس مکتب هنر برای هنر شد، از سویی دیگر عقاید گوتیه در باب ستایش فرم شعر، لوکنت دولیل موسس مکتب پارناس و همین طور شارل بودلر پیشوای سمبولیسم را تحت تاثیر قرار داد.
خلاصه ماشینی:
اما آيا دلايل ذکر شده براي تداوم حضور قدرتمندانۀ يک نويسنده و شاعر در عرصۀ ادبيات ، آن هم در طول يک قرن کافي مي باشد ؟ ما بر اين عقيده ايم که نکتۀ بسيار مهمي که راز ماندگاري هوگو در آن نهفته مورد غفلت قرار گرفته است و آن چيزي نيست جز تنوع آرا ادبي به خصوص يکي از نظريات او در بارة شعر.
هوگو به عنوان موسس مکتب رمانتيسم ، گاه از اصول نظري مکتب خويش نيز تخطي مي کند و سخن تازه اي را مطرح مي نمايد، يک بار اثر ادبي را صحنۀ رويارويي خير و شر مي داند و باري ديگر تنها بر زبان زيبا و فاخر شعر تاکيد مي ورزد، يک بار رسالتي پيغمبرگونه براي شاعر متصور مي شود و باري ديگر مضمون را بي اهميت مي انگارد و يکي از همين سخنان اوست که بنيان گزاران ساير مکتبهاي شعري اين قرن را تحت تاثير قرار مي دهد، به همين سبب در نزد همۀ آنها مي توان تاثير نظريۀ هوگو را مشاهده کرد.
» (کارليه و ديگران ، ١٩٩٨: ٢٨٧)گوتيه که خود در صف رمانتيک هاي جوان قرار داشت تحت تاثير عقايد هوگو در مورد اهميت وزن و قافيۀ شعر که در مقدمۀ منظومۀ شرقيات بيان شده بود، شروع به پايه گذاري مکتب شعري جديدي مي کند.