چکیده:
امروزه، بخش اقتصاد و صنعت ورزش بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی در تمامی کشورها بهخصوص کشورهای درحالتوسعه موردتوجه است. صادرات کالاهای ورزشی همواره یکی از موضوعهای موردبحث تصمیمگیران اقتصادی درزمینة اقتصاد ورزش است؛ بنابراین، با توجه به اهمیت این بخش از اقتصاد ورزش، این پژوهش با هدف بررسی همگرایی گروه کالاهای صادراتی سالهای 1391- 1371 صنعت ورزش در ایران انجام شد. روش پژوهش بهصورت جفتقیمتی با استفاده از روشهای همگرایی بتا و سیگما برای بررسی همگرایی این گروهبندی از روش اقتصادسنجی گشتاور تعمیمیافته بود. گروهبندی کالاها شامل پوشاک، کفش، توپ و تجهیزات ورزشی بود. نتایج مطالعه نشان داد که همگرایی بتا در گروه کالاهای صادراتی ورزشی وجود داشت و ضریب همگرایی برابر با 674/0 بود که بیانگر برخورداری این همگرایی از سرعت بالا بود و این ضریب بهلحاظ آماری معنادار بود. همچنین، نتایج آزمون همگرایی سیگما تاییدکنندة وجود همگرایی و کاهندهبودن انحرافات گروهها درطی زمان بود. این ضریب نیز بهلحاظ آماری معنادار بود. با توجه به نتایج آزمون روشهای همگرایی بتا و سیگما در گروه کالاهای صادراتی صنعت ورزش، وجود همگرایی گروه کالاهای این صنعت تصدیق میشود.
خلاصه ماشینی:
صادرات کالاهای ورزشی همواره یکی از موضوعهای موردبحث تصمیمگیران اقتصادی درزمینة اقتصاد ورزش است؛ بنابراین، با توجه به اهمیت این بخش از اقتصاد ورزش، این پژوهش با هدف بررسی همگرایی گروه کالاهای صادراتی سالهای 1391- 1371 صنعت ورزش در ایران انجام شد.
در ادبیات اقتصادی، حداقل سه مفهوم همگرایی وجود دارد: الف- همگرایی بتا که در دو گروه بتای مشروط و مطلق بخشبندی میشود: 1- همگرایی مطلق که در آن اقتصادها با نرخ رشد متفاوتی بهسمت حالتی پایا سوق مییابند و در این حالت، تفاوت آنها به شرایط اولیة آنها بستگی دارد؛ 2- همگرایی مشروط که در آن ساختار اقتصاد کشورها متفاوت است و درنتیجه، حالت پایای آنها سطوح متفاوتی دارد؛ یعنی هر اقتصاد بهسمت حالت پایای خود میل میکند و هرچه فاصله از حالت پایا بیشتر باشد، نرخ رشد بالاتر است؛ ب- همگرایی سیگما که به رفتار انحراف معیار متغیرها درطول زمان تأکید دارد.
با توجه به اهمیت موضوع و اینکه تاکنون پژوهشی دراینزمینه در صنعت ورزش انجام نگرفته است و مطالعة حاضر بهلحاظ موضوعی و روششناسی متفاوت از مطالعات قبلی است، مطالعة حاضر بهدنبال بررسی همگرایی نرخ رشد صادرات این چهار گروه کالا بهصورت جفتقیمتی در ایران طی دورة زمانی 1391-1371 است.
نتایج مطالعه نشان میدهد که هر دو روش آزمون همگرایی، وجود همگرایی در گروه کالاهای صادراتی ورزشی در کشور را تأیید میکنند؛ زیرا، ضریب همگرایی در مدل بتا برابر با 674/0 بوده است و این ضریب بهلحاظ آماری معنادار بوده است.
Journal of Procedia Economics and Finance, 1, 24-33.
Journal Economic Review, 76(6), 5-25.