چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت بر سلامت روان دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری ویژه انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ویژه شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها 30 دانش آموز در محدوده سنی 8 تا 12 سال بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. درمان مبتنیبر رویکر دوانلو روی گروه آزمایش به صورت انفرادی، هفتهای 2 بار در 12 جلسه 60 دقیقهای اجرا شد. پردازش دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس یکمتغیره) انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پس از کنترل نمرات پیشآزمون بین 2 گروه آزمایش و گواه در متغیر سلامت روانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). براساس این یافتهها میتوان گفت در جریان روان درمانی پویشی فشرده کوتاه مدت، درمانگر با فراهم نمودن تجربه عمیق هیجانی باعث بهبود سلامت روانی این کودکان میشود.
This study aimed to investigate the effectiveness of short-term intensive psychotherapy on the mental health of students with specific learning disabilities. The research design was a pre-test-posttest with the control group. The statistical population included all students with particular learning disabilities in Zabol city in the academic year of 2011-2012. Among them, 30 students aged between 8 and 12 years were selected by convenience sampling and randomly assigned to two groups of experimental and control. The General Health Questionnaire (GHQ) was used for data collection. Danno-based treatment was performed on the experimental group individually, twice a week in 12 sessions of 60 minutes. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (one-way covariance analysis). The results of the study showed that there is a significant difference between the two groups of experimental and control groups in the mental health variable after the control of the pre-test scores (P <0.05). Based on these findings, in the course of short-term intensive psychotherapy, the therapist improves the mental health of these children by providing a deeply emotional experience.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي روان درماني پويشي فشرده کوتاه مدت بر سلامت روان دانش آموزان با ناتوانيهاي يادگيري ويژه The Effectiveness of Short-term Comprehensive Scheduling Psychosis on Mental Health of Students with Special Learning Disabilities احمد ميرگل Ahmad Mirgol PhD Candidate of Educational Sciences, Faculty دانشجوي دکتري علوم تربيتي، عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور واحد Member of Payam Noor University, Zabol زابل Branch چکيده اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي روان درماني پويشي فشرده کوتاه مدت Abstract This study aimed to investigate the effectiveness of بر سلامت روان دانش آموزان با ناتوانيهاي يادگيري ويژه انجام شد.
طرح short-term intensive psychotherapy on the mental پژوهش حاضر نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل health of students with specific learning disabilities.
براساس اين يافته ها ميتوان گفت در جريان روان درماني mental health variable after the control of the pre-test پويشي فشرده کوتاه مدت ، درمانگر با فراهم نمودن تجربه عميق هيجاني scores (P >0.
The Effectiveness of Anxiety- regulating Short-Term Dynamic Psychotherapy (STDP) on the Treatment of male patients with Social Phobia.
Allameh Tabatabaei University, College of psychology and educational sciences, (Persian) Nadr Mohammadi Moghaddam M.
Effectiveness of short-term psychodynamic psychotherapy versus sertraline in reducing the symptoms of social phobia in Tehran University student [dissertation].
Effectiveness of Intensive Short Term Dynamic Psychotherapy (ISTDP) on Social Anxiety of Children with Mental Disability and Visual Perception Disorder .