چکیده:
پژوهش حاضر به مقایسه شادکامی، راهبردهای مقابله ای و اضطراب اجتماعی، در دو گروه نوجوانان دارای خانواده و نوجوانان بی سرپرست ساکن در مراکز شبانه روزی میپردازد.در این مطالعه، 147 نوجوان دختر و پسر، بین سنین 12 تا 18 سال به روش نمونه گیری خوشه ای از بین کلیه نوجوانان دارای خانواده شهر تهران و نمونه گیری در دسترس از بین نوجوانان ساکن در مراکز شبانه روزی دولتی شهر تهران، انتخاب شدند و پرسشنامه های شادکامی آکسفورد، راهبردهای مقابله ای نوجوانان، فرم کوتاه و اضطراب اجتماعی نوجوانان لاجرسا را تکمیل کردند، سپس داده ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که نوجوانان بی سرپرست ساکن در مراکز شبانه روزی، شادکامی کمتر و اضطراب اجتماعی بیشتری دارند همچنین از راهبردهای مقابله ای کارآمد کمتری استفاده میکنند. نتایج این پژوهش مشخص میکند که با توجه به اهمیت دوران نوجوانی و تاثیر متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش، بر سلامت روان، فراهم کردن شرایطی برای بهبود وضعیت نوجوانان، وبه خصوص انجام مداخلات یاری رسان و اقدامات یاریدهنده درخصوص نوجوانان بی سرپرست ضروری به نظر میرسد.
The present study investigates and compare happiness, coping strategies and social anxiety in two groups of adolescents and young families living in centers boarding as well as boys and girls. In this study, 147 boys and girls aged 12 to 18 years, cluster sampling, all available sampling from Tehran and adolescents, the teenagers living in centers boarding houses and city government in Tehran were selected and completed, Oxford Happiness Questionnaire (OHQ) Adolescent Coping Scale, Short Form (ACS-2) and Lajrsa adolescent social anxiety questionnaire. Then the data were analyzed by multivariate (MANOVA) technique. The results showed that students living in boarding centers have less happiness and more social anxiety and use less effective coping strategies. Regarding the relationship between the variables with each other and their impact on mental health, providing conditions for improving the situation of adolescents, seems essential.
خلاصه ماشینی:
مقايسه شادکامي، راهبردهاي مقابله اي و اضطراب اجتماعي در نوجوانان داراي خانواده و نوجوانان بيسرپرست Happiness, coping strategies and social anxiety in adolescents living in family and living in boarding centers سپيده بشير گنبدي (نويسنده مسئول ) Sepideh Bashir Gonbadi * PhD student, Mohaghegh Ardabili University دانشجوي دکتري تخصصي، دانشگاه محقق اردبيلي bashiri.
com دکتر مه سيما پورشهرياري Dr. Mah Sima Pourshahriari دانشيار دانشگاه الزهرا Associate Professor, Alzahra University Dr. Simin Hosseinian دکترسيمين حسينيان Professor at Al-Zahra University استاد دانشگاه الزهرا چکيده پژوهش حاضر به مقايسه شادکامي، راهبردهاي مقابله اي و اضطراب Abstract The present study investigates and compare اجتماعي، در دو گروه نوجوانان داراي خانواده و نوجوانان بيسرپرست happiness, coping strategies and social anxiety in ساکن در مراکز شبانه روزي ميپردازد.
In this study, 147 boys and girls aged 12 to 18 years, نوجوانان داراي خانواده شهر تهران و نمونه گيري در دسترس از بين cluster sampling, all available sampling from نوجوانان ساکن در مراکز شبانه روزي دولتي شهر تهران ، انتخاب شدند و Tehran and adolescents, the teenagers living in centers boarding houses and city government in پرسشنامه هاي شادکامي آکسفورد، راهبردهاي مقابله اي نوجوانان ، فرم Tehran were selected and completed, Oxford کوتاه و اضطراب اجتماعي نوجوانان لاجرسا را تکميل کردند، سپس داده ها Happiness Questionnaire (OHQ) Adolescent با روش تحليل واريانس چندمتغيري (MANOVA) مورد تجزيه و تحليل Coping Scale, Short Form (ACS-2) and Lajrsa adolescent social anxiety questionnaire.
1 Dahl 2 Family 3 Ibrahim, El-Bilsha & El-Gilany 4 Social- Anxiety 5 Burstein, He, Kattan, Albano, Avenevoli & Merikangas 6 Kashdan & Herbert 7 Weisman, Aderka, Marom, Hermesh & Schechtman 8 Vriends, Becker, Meyer, Michael, Margraf 9 Fehm, Pelissolo, Furmark, Wittchen.