چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر طراحی لوگو بر تصمیم خرید در مصرف کنندگان محصولات مواد غذایی، تحقیقی کاربردی است که به صورت توصیفی و روش کمی و ابزار پیمایشی-میدانی صورت پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق را کلیه مصرف کنندگان مواد غذایی فروشگاه های استان بوشهر تشکیل داده است. براساس رابطه تعیین نمونه با جامعه آماری نامشخص کوکران، 384 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین گردید روش نمونه گیری برای انتخاب شهرهای استان بوشهر به صورت خوشه ای و انتخاب نمونه در شهرهای انتخابی به روش تصادفی ساده انجام پذیرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی محتوای آن با نظر خبرگان و کارشناسان و پایایی درونی آن با ضریب آلفای کرونباخ 978/0 مورد تائید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها و آزمون فرضیه های تحقیق از معادلات ساختاری و نرم افزار PLS Smart نسخه 3 بهره گرفته شد و نتایج تحقیق نشان داد که طراحی لوگو بر تمام مولفه های کیفی برند ارزش ویژه برند شامل آگاهی برند، تداعی برند، کیفیت ادراک شده برند و وفاداری برند، تاثیر مثبت داشته و موجب ارتقاء ارزش ویژه برند محصولات مواد غذایی می¬گردد. همچنین نتایج نشان داد که طراحی لوگو بر تصمیم¬گیری خرید مشتریان محصولات مواد غذایی با نقش میانجی ارزش ویژه برند تاثیر مثبتی دارد. از مولفه های ارزش ویژه برند؛ مولفه وفاداری مشتری، کم ترین نقش میانجی را در ارتباط بین طراحی لوگو و تصمیم ¬خرید مشتری ایفا نموده است.
خلاصه ماشینی:
برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS نسخه ٣ بهره گرفته شد و نتایج تحقیق نشان داد که طراحی لوگو بر تمام مولفه های کیفی برند ارزش ویژه برند شامل آگاهی برند، تداعی برند، کیفیت ادراک شده برند و وفاداری برند، تاثیر مثبت داشته و موجب ارتقاء ارزش ویژه برند محصولات مواد غذایی میگردد.
همچنین نتایج نشان داد که طراحی لوگو بر تصمیم گیری خرید مشتریان محصولات مواد غذایی با نقش میانجی ارزش ویژه برند تاثیر مثبتی دارد.
موادغذایی از مهمترین محصولاتی هستند که همه روزه مورد استفاده عموم قرار گرفته و در سبد نیازهای اساسی و حیاتی آنان محسوب میگردد و لوگو هنری است که می تواند تصویر ذهنی ماندگاری از این محصولات را ذهن مشتریان ایجاد کند و از این طریق در بالا رفتن میزان وفاداری مشتری به برند شرکتهای عرضه مواد غذایی و افزایش سهم بازار این شرکتها نقش بسزایی داشته باشد (عظیمی و همکاران ، ١٣٩٣).
فرضیه چهارم : بین طراحی لوگو و تصمیم خرید محصولات مواد غذایی با نقش میانجی کیفیت درک شده برند رابطه معناداری وجود دارد.
اثرات مستقیم ، آماره t، آزمون سوبل و نتیجه فرضیه های پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه سوم : بین طراحی لوگو و تصمیم خرید محصولات غذایی با نقش میانجی تداعی برند رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه چهارم : بین طراحی لوگو و تصمیم خرید محصولات غذایی با نقش میانجی کیفیت درک شده برند رابطه معناداری وجود دارد.