چکیده:
پژوهش حاضر ماهیت تجربه دینداری و انواع آن و همچنین میزان انطباق تجارب مذکور با اهداف اعتقادی نظام آموزش و پرورش رسمی کشور را از منظر دانشآموختگان این نظام بررسی کرده است. این پژوهش بهصورت کیفی و به روش پدیدارشناسانه انجام شد. دوازده دانشآموخته نظام با روش نمونهگیری هدفمند از بین خانوادههای دیندار و غیر دیندار انتخاب شدند و با آنها مصاحبه نیمهسازمانیافته و عمیق انجام شد. آنگاه متن مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش در قسمت توصیف تجارب دینداری حول محور ابعاد سهگانه دینداری (اعتقادات با سه زیر مقوله خدا، معاد، نبوت، اخلاق و احکام) تنظیم و برای تعیین میزان انطباق آن با اهداف اعتقادی نظام، مقولههای حاصل با مقولههای موجود در اهداف نظام آموزشی که بر اساس مولفههای دین رسمی نامگذاری شدند، مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که در گونههای دینداری انواع خاصی از دینداری با محوریت باور قلبی به خدا، گرایش به مسائل اخلاقی با منشا درونی و فطری و تبعیت از عقل در فروع دین (بهجای تبعیت از علمای دینی) در میان دانشآموختگان سطح دیپلم رایج است.
Abstract: In this paper, the nature of religious experience and its types, as well as the degree such experiences complied with the ideological aims of the Iranian educational system were considered from the viewpoints of high school graduates. The research was qualitative and followed by a phenomenological approach. For this purpose, twelve graduates were selected through purposeful sampling from religious and non-religious families, and underwent by semi-structured and in-depth interviews. The interviews were transcribed and the records were assessed using qualitative content analysis. The findings of the research in the section regarding the portrayal of religious experience were arranged around the triadic dimensions of religiosity (morals, Sharia and belief, which is in turn divided into subcategories of God, Afterlife and prophets). Moreover, their compliance with the ideological goals of the education system was determined by comparing the resulting categories with those included in the education system's goals, which had been named according to the parameters of the formal religion. The results showed that identified specific alternative types of religiosity to be common among high-school graduates, which had formed around concepts such as cordial belief in God, internal and natural inclination towards moral issues, and resorting to logic (rather than spiritual guides) for complying with the commandments of religion.