چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای ریاضی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 1390-1389، بر مبنای الگوی خلاقیت پلسک انجام شده است. به منظور جمعآوری دادهها، پژوهشگران فرمی برای تحلیل محتوای این دو کتاب مبتنی بر الگوی پلسک تهیه کردند. برای این کار، ابتدا واحدهای غیر فعّال کتاب حذف شدند؛ سپس واحدهای فعّالی که فقط به افزایش مهارت و کاربرد پرداخته بودند، کنار گذاشته شدند. در نهایت واحدهای فعّالی که به خلاقیت مربوط بودند، بر مبنای شاخصهای پلسک، کدگذاری شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی بررسی شد و نتایج نشان داد که کتابهای درسی ریاضی چهارم و پنجم، با اصول سهگانه پلسک یعنی توجه، گریز و تحرک، منطبق نیستند و نمیتوانند در ایجاد و پرورش خلاقیت در یادگیرندگان موفق باشند. تمامی26 مبحث مطرح شده، بیشتر به اصل اول پرداختهاند، توجه به اصل دوم بسیار ناچیز و پرداختن به اصل سوم، صفر است.
This research aimed to do a content analysis of the fourth and fifth grades Mathematics textbooks based on the Plesk’s creativity education model. The population of the research included two math’s textbooks of primary levels in the 1389-90 school year. In the first step of the analysis, inactive units of these two textbooks were omitted from the data. At the second step, those active units which only developed practical skills were eliminated as well. Finally, active units which led to creativity were coded according to the Plesk’s model. Descriptive statistics was used to investigate the remaining data. The findings revealed that the fourth and fifth grades mathematics textbooks were not in accordance with Plesk’s three principles of)observation, escape, and movement and so, could not contribute to students’ creativity. All the 26 topics mostly dealt with the first principle, attention to the second principle was rare, and there was no attention paid to the third Principle.