Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل کتاب فارسی ششم ابتدایی بر اساس مولفه های گفتمان شناسی انتقادی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 41 تا 58)

هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی و تحلیل مولفه‌های گفتمان مدار کتاب فارسی ششم دبستان بر اساس الگوی تحلیل انتقادی گفتمان بود که از الگوی نظری تحلیل انتقادی گفتمان ون لیوون استفاده شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، کمّی و از نوع توصیفی است. جامعه مورد نظر کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 92-91 و نمونه مساوی جامعه است. نتایج نشان داد که مولفه اظهار آشکار بیش از مولفه­های حذف و اظهار پنهان تصویرسازی شده است.

the present study investigated and analyzed the discourse-based components of sixth grade Farsi book according to the critical discourse analysis model proposed by Van Leeuwen. This study was conducted within a quantitative-descriptive approach. The corpus for this study was sixth grade Farsi book taught in 2012-13 educational years. The results of this study showed that obvious inclusion component was illustrated more than exclusion and hidden inclusion components.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.