Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ماهیت علمی تحقیقات انجام شده‌ اقدام‌پژوهی توسط معلمان دوره ابتدایی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (30 صفحه - از 105 تا 134)

مطالعه حاضر به‌منظور بررسی ماهیت علمی تحقیقات اقدام­پژوهی انجام گرفته توسط معلمان پژوهنده، انجام شد. رویکرد این پژوهش آمیخته (کمی-کیفی) و در آن از دو روش توصیفی و تحلیل اسناد استفاده‌شده است و دارای دو جامعه آماری بود؛ 1. جامعه اول: کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج که حداقل یک‌بار تحقیق اقدام­پژوهی انجام داده بودند. 2. جامعه دوم: کلیه گزارشات اقدام­پژوهی برتر استانی که در دوره­های دوازدهم و سیزدهم برنامه معلم­پژوهنده به دبیرخانه مرکزی معلم­پژوهنده ارسال شده­اند که طبق آمار اعلام شده توسط پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کردستان، شامل 36 گزارش بود. برای تعیین حجم نمونه در بخش کمی از نمونه­گیری در دسترس و در بخش کیفی از نمونه­گیری هدفمند استفاده شد. پرسشنامه، چک­لیست و مصاحبه­ نیمه ­ساختارمند نیز برای گردآوری داده­ها به کار برده شد. جهت بررسی روایی صوری پرسشنامه به نظر ده نفر از معلمان پژوهنده برتر استناد گردید، همچنین جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای­کرانباخ استفاده شد که مقدار آن برای پرسشنامه برابر با (89/0) و برای چک­لیست (77/0) بود. نتایج پژوهش نشان می­دهد که معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به روش تحقیق اقدام­پژوهی برای بررسی و حل مسائل آموزشی دارند و تمایل زیادی دارند از رویکرد تفسیری ­برای انجام اقدام­پژوهی استفاده کنند، اما بررسی گزارشات اقدام­پژوهی بیانگر کیفیت پایین این گزارشات از لحاظ علمی بود. در واقع معلمان در مرحله جمع­آوری و تحلیل اطلاعات از روش‌های مناسبی استفاده نکرده­اند و ابزار مورد استفاده، دقت و روایی لازم را ندارند. نتایج همچنین نشان داد که معلمان در رعایت اصول اخلاقی تا حدودی موفق عمل کرده­اند.

Abstract: the present study investigated the scientific nature of action research reports provided by teacher researchers. This study was conducted within a qualitative-quantitative approach through descriptive as well as analytic methods. The statistical population included all the primary school teachers in Sanandaj who had conducted action research at least for one time. The corpus included all the action research reports sent to central secretariat for the 12th and 13th courses of action research program in Kordestan (36 reports). In the quantitative phase the convenience sampling and in the qualitative phase the purposive sampling was used as the sampling methods. Questionnaires, checklists, and semi-structured interviews were used for the purpose of gathering data. The reliability of instrument was checked by Cronbach's alpha which estimated .89 for questionnaire and .77 for checklist. The results showed that teachers have positive viewpoints toward action research for identifying and finding solutions for educational issues. The analysis of the reports revealed a poor scientific basis in teacher's reports. They did not employ effective methods for data collection and analysis and the instruments had poor reliability and validity.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.