Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره تعلیم و تربیت عمومی در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (38 صفحه - از 71 تا 108)

هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباربخشی ویژگی‌های الگوی مطلوب برنامه درسی چند فرهنگی در دوره ابتدایی (تعلیم و تربیت عمومی) در ایران است. برای این منظور، با توجه به نوع نگاه آیزنر به ماهیت برنامه درسی به‌عنوان فرایندی پویا، دیالکتیکی و غیرخطی، از دیدگاه ایشان برای تبیین و طراحی ابعاد برنامه‌ریزی درسی استفاده شده است. روش پژوهش حاضر، روش ترکیبی (کمی و کیفی) است به‌گونه‌ای که تلاش شده است با اتخاذ رویکرد نظام­مند در حوزه طراحی برنامه‌های درسی و با استفاده از منابع و اسناد معتبر ملی و بین‌المللی الگوی مطلوب تدوین شود. ازجمله ویژگی­های این الگو می‌توان به بومی بودن، توجه به ویژگی­های مخاطبان، علمی بودن، سادگی، بدیع بودن، نگاه تربیتی، و رویکرد فعال در آموزش و یادگیری اشاره کرد. به‌منظور اعتباربخشی الگوی پیشنهادی از نظرات بیست نفر از متخصصان حوزه آموزش چند فرهنگی استفاده شد که این افراد، الگوی مطلوب را در حد بالایی تایید نمودند. البته به کارگیری این الگو مستلزم توجه به مواردی است که از آن جمله می‌توان به داشتن یک نگرش سیستمی به آموزش چند فرهنگی، تربیت معلمان و توجه به مسائل ساختاری و سازمانی اشاره کرد.

Abstract: The purpose of this research was to design and validate the multicultural curriculum model in Iran's general education. For this purpose, according to Eisner view of the nature of the curriculum as a process of dynamic, dialectical and nonlinear, were used to explain and design aspects of curriculum development. The method employed was a mixed (qualitative and quantitative) method within a systematic approach toward curriculum development with a focus on valid national and international resources and documents for an acceptable model. This model is characterized by attending to indigenous aspects, audience, scientific basis, simplicity, novelty, educational vision, and an active approach to teaching and learning. The model was evaluated by 20 experts in the field of multicultural education for the purpose of validating. The ideas and recommendations confirmed the model at a high level. However applying this pattern requires attending to issues such as adopting a systematic approach to multicultural education, teacher training and paying attention to the structural and organizational problems.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.