چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مثبتنگری بر شفقت به خود و امید بهزندگی مادران کودکان اختلال طیف اتیسم سبزوار انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون_ پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند اختلال طیف اتیسم سبزوار در سال تحصیلی 97-1396 بود. بدین منظور تعداد 36 مادر دارای فرزند مبتلا به اتیسم بر حسب شرایط ورود به پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش(18نفر) وکنترل (18نفر) جایدهی شدند. پس از انجام پیشآزمون به کمک پرسشنامههای شفقت به خود و پرسشنامه امید بهزندگی، گروه آزمایشی ده جلسه (هرهفته یک جلسه) 75دقیقهای برنامة آموزش مثبت-نگری را دریافت کرد. درحالی که گروه کنترل هیچ برنامة مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان دورة آموزشی از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد و دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آمارتوصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) باکمک نرم افزار spss) ویراست 23) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مثبتنگری بر شفقت به خود، امید بهزندگی و مولفههای آنها در مادران کودکان اختلال طیف اتیسم سبزوار تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین، آموزش مثبتنگری یک برنامۀ مداخلهای موثر برای کمک به مادران کودکان اختلال طیف اتیسم است.
خلاصه ماشینی:
Ilias, Jeanette, Kim, Miriam, & Karen 3.
Breton, Labelle, Berthiaume, Royer, Georges, Ricard, & Guile ́ 6.
Toussaint, Barry, Angus, Bornfriend, & Markman 7.
گر چه در زمینۀ تاثیر مثبت نگری بر آسیب های روانی پژوهش های زیادی انجام شده است (صیادی سرینی، حجت خواه و رشیدی، ١٣٩٤؛ صف آرا و بخشی زاده ، ١٣٩٦؛ ناعمی، ١٣٩٧؛ آسیگلو، اصلی و یالکین ٤، ٢٠١٧؛ دام ریحانی، بهزادپور، حق پناه و بردبار، ٢٠١٨؛ هانسون ٥، ٢٠١٨)، اما در ارتباط با تاثیرگذاری آن بر شفقت به خود و امید به زندگی مادران کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در خارج و به ویژه در ایران (با بررسی کامل پایگاه های اطلاعاتی و کلید واژه های مختلف ) پژوهشی صورت نگرفته است .
Hendriks, Schotanus-Dijkstra, Hassankhan, Graafsma, Bohlmeijer, & de Jong 3.
نتایج پژوهش صف آرا و بخشی زاده (١٣٩٦) نشان داد که آموزش خودبخشودگی (به عنوان یکی از مولفه های روانشناسی مثبت ) بر بهزیستی روان شناختی و شادکامی مادران دانش آموزان دارای اختلال خاص یادگیری موثر است .
Leung, Chan, Lam, Yau & Tsang 2.
نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامۀ مداخلۀ مثبت نگری بر شفقت به خود و مولفه های آن در مادران کودکان دارای اختلال طیف اتیسم تاثیر مثبت و معناداری داشته است .
Fernández-Alcántara, Garcia-Caro, Laynez-Rubio, Perez-Marfil, Marti-Garcia, et al.
2. Fontenelle, Soares, Miele, Borges, Prazeres, Range, & Moll 3.
The role of hope and study skills in predicting test anxiety level of university students high school and psychological health, self- esteem, positive thinking and social communication.