چکیده:
هدف پژوهش تحلیل رگرسیونی رابطۀ مؤلفههای مدیریت دانش با ابعاد سرمایۀ اجتماعی در دبیران تربیت بدنی خراسان رضوی بود. جامعۀ آماری کلیۀ معلمان تربیت بدنی (2481 نفر) خراسان رضوی بود؛ که با استفاده از جدول مورگان 334 نفر انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع توصیفی–تحلیلی بود. ابزار مورداندازهگیری پرسشنامۀ مدیریت دانش و پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی بود. جمعآوری اطلاعات به شکل میدانی بود. در بخش آزمون از آزمونکولموگوروف-اسمیرنوف و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار Spss نسخۀ 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای دانشآفرینی، سازماندهی دانش و کاربرد دانش در جامعۀ آماری نامبرده بر سرمایۀ شناختی تأثیر معناداری دارد. مؤلفههای جذب دانش، سازماندهی دانش و کاربرد دانش بر سرمایۀ رابطهای تأثیر معناداری دارد. مؤلفههای سازماندهی دانش و انتشار دانش بر سرمایۀ ساختاری تأثیر معناداری داردکه مؤلفۀ سازماندهی دانش از بین مؤلفههای مدیریت دانش بیشترین نقش را بر ابعاد شناختی، رابطهای و ساختاری سرمایۀ اجتماعی دارد. ازاینرو پیشنهاد میشود مدیران آموزش پرورش در پرورش نیروی انسانی بهعنوان سرمایههای اجتماعی مدیریت دانش توجه بیشتری داشته باشند.
The aim of this study was regression analysis of the relationship of knowledge management components with social capital dimensions in physical educational teachers of Khorasan Razavi. The statistical population consisted of all physical education teachers (N=2481) in Khorasan Razavi. Using Morgan Table, 334 subjects were selected. The research method was descriptive-analytic. Knowledge Management Questionnaire and Social Capital Questionnaire were used to collect data with a field approach. Kolmogorov-Smirnov test and multiple regression were used with SPSS version 22 to analyze the data. The results showed that knowledge creation, knowledge organization and knowledge application in the mentioned population had a significant effect on cognitive capital. Also, knowledge absorption, knowledge organization and knowledge application had a significant effect on interpersonal capital. Knowledge organization and knowledge dissemination had a significant effect on the structural capital. Knowledge organization had the highest role in the cognitive, interpersonal and structural dimensions of social capital among the components of knowledge management. Therefore, it is suggested that education managers should pay more attention when educating human resources as social capital of knowledge management.