چکیده:
شادکامی حالتی از احساس خوشحالی و رضایت فرد از زندگی است که با فقدان افسردگی و اضطراب همراه است. پژوهش حاضر به منظور بررسی مشکلات بین فردی و مشکلات هیجانی رفتاری در پیش بینی شادکامی در دانش آموزان ابتدایی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش اموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی استان سمنان می باشد که از میان این دانش آموزان نمونه ای به تعداد 232 نفر (155دختر و 77 پسر)، به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و مقیاسهای احساس شادکامی آکسفورد، مشکلات بینفردی و مقیاس نقاط قوت و ضعف را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و با نرم افزار spss-22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مشکلات هیجانی، مشکلات فرااجتماعی (خرده مقیاس های نقاط قوت و ضعف)، بی عاطفگی، گریزان از اجتماع و سوءاستفاده شونده (خردهمقیاس های مشکلات بین فردی) با شادکامی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. هم چنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مشکلات هیجانی، مشکلات با همتایان و مشکلات رفتاری به ترتیب، به طور معناداری شادکامی پایین را در دانشآموزان پیش بینی می کنند. به نظر میرسد، تقویت روابط بین فردی موثر با دیگر همسالان و آموزش مدیریت عواطف در مواجهه با مشکلات، ممکن است با تقویت شادکامی و بهزیستی دانش آموزان همراه باشد
T Happiness is a state of life that is a happy and satisfied person with no depression and anxiety. This study aimed to investigate the interpersonal and emotional problems and behavioral problems in predicting happiness in Elementary school was done. This is a descriptive correlational study. The study population consisted of all students, male and female high school smart schools in Semnan province is among the students a sample of 232 students (155 girls and 77 boys), cluster sampling were selected randomly and scale of happiness Oxford, interpersonal problems and the scale of strengths and weaknesses completed. Data using the Pearson correlation coefficient and stepwise regression and analyzed with software SPSS-16. The results showed that emotional problems, social learning problems (subscale of strengths and weaknesses), apathy, unsociable, and self-abuse (in a scale of interpersonal problems), there is a significant negative correlation with happiness. The results of the regression analysis showed that emotional problems, problems with peers, and behavioral problems, respectively, significantly lower happiness in the students predict. It seems, strengthening effective interpersonal relationships with peers and learning to manage emotions in the face of problems associated with the strengthening of happiness and well-being of students.
خلاصه ماشینی:
بررسي روابط علي مشکلات بين فردي، هيجاني - رفتاري و شادکامي در دانش آموزان ابتدايي The Examination of Interpersonal problems, Emotional and conduct problems and Happiness in Elementary school علي بيگي Ali Beigi دانشجوي دکتري روانشناسي عمومي، دانشگاه سمنان PhD Student of Psychology, Semnan University Dr. ShahroNh MaNvandhoseyni دکتر شاهرخ مکوند حسيني Associate Professor, Semnan University دانشيار دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه سمنان Dr. Seyed Ali Siadat دکتر سيد علي سيادت Professor of Isfahan University استاد دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان Ali ANbar Dolati* علي اکبر دولتي (نويسنده مسئول ) PhD Student, Isfahan University دانشجوي دکتري آموزش عالي دانشگاه اصفهان چکيده Abstract Happiness is a state of life that is a happy and satisfied شادکامي حالتي از احساس خوشحالي و رضايت فرد از زندگي است که با person with no depression and anxiety.
The study population جامعه آماري شامل کليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي استان consisted of all students, male and female high school smart schools in Semnan province is among the سمنان ميباشد که از ميان اين دانش آموزان نمونه اي به تعداد ٢٣٢ نفر students a sample of 232 students (155 girls and 77 (١٥٥دختر و ٧٧ پسر)، به روش تصادفي خوشه اي انتخاب شدند و مقياس - boys), cluster sampling were selected randomly and scale of happiness Oxford, interpersonal problems and هاي احساس شادکامي آکسفورد، مشکلات بين فردي و مقياس نقاط قوت the scale of strengths and weaknesses completed.