چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی عوامل جمعیت شناختی و انگیزانندههای تاثیرگذار بر انتقال دانش و تجربیات کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی - پیمایشی و جامعه پژوهش تمام مدیران و کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری کوهن استفاده شد. روش نمونهگیری، نمونهگیری تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته، با مقیاس پنج درجهای لیکرت بود که پایایی آن بر حسب ضریب آلفای کرونباخ مقدار 0. 95 بدست آمد. کار تحلیل بر روی پاسخنامههای دریافتی انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و میانگین و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای t دو نمونهای، آزمون تحلیل واریانس یک راهه (آزمون آنوا) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد بین عوامل جمعیت شناختی و انگیزانندههای درونی و بیرونی رابطه معناداری وجود نداشت و این نشان دهنده آن بود که کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان با عوامل جمعیت شناختی متفاوت انگیزانندههای تقریبا یکسانی دارند.
The study aims was to examine the relationship between demographic factors and effective motivation of knowledge transfer and experience between Employees of Isfahan Oil Refining Company. It was used a survey-descriptive method in this research and the population under investigating includes all managers and employees of Isfahan Oil Refining Company. To determine the sample size, it was used the formula of sampling Cohen. Sampling method is random stratified sampling and the tool for collecting the research data was researcher-made questionnaires with the Likert scale. The face validity of the questionnaire approved by experienced teachers and in order to determine the reliability it was used Cronbach’s alpha coefficient (0.95). The analysis was performed on the received questionnaires. It was used descriptive statistics i.e. frequency and mean, and in inferential statistics were used Two sample t-test, One-way ANOVA, and Pearson correlation coefficient. The findings of the study indicated that the relationship between demographic factors (age, gender, education, work experience, organizational side, and employment type) and intrinsic and extrinsic motivation is no significant refining; this indicates that the motivation’s employees of Isfahan Oil Refining Company with different demographic factors are the same.
خلاصه ماشینی:
com دکتر محمدرضا عابدي Dr. Mohammadreza Abedi دانشيار گروه مشاوره شغلي دانشگاه اصفهان Associate Professor Department of Counseling, University of Isfahan فرشته مشهدي Fereshteh Mashhadi Master of Industries, Islamic Azad University Najafabad کارشناسي ارشد صنايع دانشگاه آزاد اسلامي نجف آباد (مشاور صنعتي ) Branch Abstract چکيده The study aims was to examine the relationship between اين پژوهش باهدف بررسي رابطه ي عوامل جمعيت شناختي و demographic factors and effective motivation of knowledge transfer and experience between Employees of انگيزاننده هاي تأثيرگذار بر انتقال دانش و تجربيات کارکنان شرکت پالايش Isfahan Oil Refining Company.
نتايج نشان داد بين عوامل جمعيت شناختي و انگيزاننده هاي دروني و study indicated that the relationship between demographic factors (age, gender, education, work experience, بيروني رابطه معناداري وجود نداشت و اين نشان دهنده آن بود که کارکنان organizational side, and employment type) and intrinsic شرکت پالايش نفت اصفهان با عوامل جمعيت شناختي متفاوت and extrinsic motivation is no significant refining; this indicates that the motivation’s employees of Isfahan Oil انگيزاننده هاي تقريبا يکساني دارند.
پس از بررسي و تحليل مطالعات پيشين ، ميل به کسب پيشرفت و برتري، هدفمند بودن ، علاقه مندي به شغل ، ميل به کار گروهي، اعتمادبه نفس ، احساس وظيفه شناسي، نياز به امنيت ، و اعتماد و صداقت بين کارکنان به عنوان انگيزاننده هاي دروني و مشوق هاي سازماني، رعايت عدالت در سازمان ، تفويض 1 Ramdhania 2 Skovira 3 Chang 4 Fong & Kwok 5 Welschen, Todorova, & Mills 6 Wu, Wu, Li, & Huang اختيار، روابط با مديران ، روابط با همکاران ، تجهيزات و فناوري اطلاعات ، نحوه ارزشيابي کارکنان ، و خط مشي و سياست هاي سازمان به عنوان انگيزاننده هاي بيروني شناخته شده اند (دادخواه ، ١٣٩٢).