چکیده:
امروزه موضوعات خیر و عام المنفعه در جوامع مختلف رونق گرفته و برجسته شدن امور خیر در زندگی افراد، اهمیت پرداختن به این موضوع با رویکرد علمی را دوچندان نموده است. به عنوان نمونه بسیاری از افراد به صورت بالقوه اهل خیر می باشند لیکن زمینه ای برای بروز رفتار خیرخواهانه آنان به وجود نیامده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی پدیدار شناسی مبتنی بر الگوی کلایزی (دسته بندی چند مرحله ای) و با ابزار مصاحبه عمیق با برخی از مدیران خیریه ها به استخراج عوامل بروز رفتار خیرخواهانه در مردم شهر اصفهان پرداخته تا به وسیله سرمایه گذاری روی این عوامل بتوان سرمایه های خیر را بالفعل نمود و از این راه هم خیرین بالقوه پاداش بالای عمل خود را دریابند و هم خیریه ها از سرمایه های مادی و معنوی بیشتری برخوردار گردند. این تحقیق به دنبال دستیابی به عوامل بروز رفتار خیر در مردم بود که این علل بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده به سه دسته عوامل نگرشی، هنجاری و کنترل رفتار ادراکی تقسیم گردید و نتایج حاصل از دسته بندی تجربیات مدیران خیریه ها در عوامل سه گانه تئوری رفتار برنامهریزی شده، نشان داد که از بین این سه عامل، نگرش با داشتن بیشترین فراوانی در تجربیات مدیران خیریه ها بیشترین تاثیر را بر بروز رفتار خیر در مردم دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي عوامل بروز رفتار خيرخواهانه با رويکرد پديدارشناسي در شهر اصفهان * علي بلورفروش ** محمداسماعيل انصاري چکيده امروزه موضوعات خير و عام المنفعه در جوامع مختلف رونق گرفته و برجسته شدن امـور خيـر در زندگي افراد، اهميت پرداختن به اين موضوع را با رويکرد علمي دوچندان کرده است .
اين پژوهش بـا اسـتفاده از روش کيفـي پديدارشناسـي مبتنـي بـر الگـوي کلايـزي (دسـته بنـدي چندمرحله اي ) و با ابزار مصاحبه عميـق بـا برخـي از مـديران خيريـه هـا عوامـل بـروز رفتـار خيرخواهانه را در مردم شهر اصفهان استخراج کرد تا به وسيله سرمايه گذاري روي ايـن عوامـل بتوان سرمايه هاي خير را بالفعل کرد و از اين راه هم خيرين بالقوه پـاداش بسـيار عمـل خـود را دريابند و هم خيريه ها از سرمايه هاي مادي و معنوي بيشتري برخوردار شوند.
ح) تحر يک احساسات بر اثر توصيف و نمايش شرايط معضل مورد ديگر از تجربه هاي مديران خيريه ها از بروز رفتار خير، تحريک احساسـات مـردم بـا نمـايش تصويري و توصيف معضلات اجتماعي است کـه ايـن روش بـه طور عمـده در جلسـات گلريـزان استفاده مي شود.
حال با توجه به کمبود نسبي منابع مرتبط بـا موضـوع تحقيـق و همچنـين اهميـت بحـث ، ايـن پژوهش به منظور پرداختن به يکي از مسائلي که خيريه ها و مـديران حـوزه امـور خيـر بـا آن درگيـر هستند (ضعف در توانايي تبديل سرمايه هاي مادي و معنوي بالقوه به سـرمايه هاي مـادي و معنـوي بالفعل ) هدف خود را استخراج عوامل بروز رفتار خير در مردم قرار داده که به صورت مطالعۀ کيفـي براساس رويکرد پديدارشناسي ، و از طريق مصاحبه عميق با مديران باتجربه خيريه هاي بزرگ شـهر اصفهان انجام شده است .