چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش حل مسئله بر تغییرپذیری سبکشناختی وابسته به زمینه، به مستقل از زمینه دانشآموزان با اضطراب ریاضی بود. پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهر کهره در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به تعداد ۳۰۰ نفر بودند. تعداد ۳۰ نفر به روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس در گروههای آزمایشی و کنترل جایگزین شدند (هر گروه ۱۵ نفر). از آزمون تصاویر پنهان ویتکین و همکاران (۱۹۷۱) و پرسشنامه اضطراب ریاضی پلیک و پارکر (۱۹۸۲) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. در فرایند اجرا، گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه تحت آموزش حل مسئله قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای را دریافت نکرد و به فعالیت های معمول خود ادامه دادند. برای تحلیل داده ها از نسخه ۲۳ نرمافزار SPSS و از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش حل مسئله بر تغییرپذیری سبکشناختی وابسته به زمینه، به مستقل از زمینه دانش آموزان با اضطراب ریاضی موثر است (۰۰۱/۰>P). می توان گفت که نتایج این پژوهش برای تحقیقات آینده در زمینه بهکارگیری حل مسئله در بهبود سبکشناختی دانشآموزان با اضطراب ریاضی دارای کاربرد است.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران (نویسنده مسئول) فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره اول، شماره دوم، تابستان 1398، صفحات 49-25 چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر آموزش حل مسئله بر تغییرپذیری سبکشناختی وابسته به زمینه، به مستقل از زمینه دانشآموزان با اضطراب ریاضی بود.
نتایج نشان داد که آموزش حل مسئله بر تغییرپذیری سبکشناختی وابسته به زمینه، به مستقل از زمینه دانشآموزان با اضطراب ریاضی مؤثر است (001/0>P).
روش حل مسئله بهصورت فرایندی رفتاری و نوعی روش یادگیری فعال شامل شناسایی و تعریف مسئله، جمعآوری اطلاعات، نتیجهگیری مقدماتی، آزمون نتایج و ارزشیابی و تصمیمگیری فرایندی برای کشف، توالی، ترتیب صحیح راههایی که به یک هدف یا یک راهحل منتهی میشود تعریفشده است که بهصورت شناختی یا آشکار انواع پاسخهای بالقوه را به موقعیتهای مشکلآفرین ارائه میکند و احتمال انتخاب مؤثرترین پاسخ را از میان این راهحلهای مختلف افزایش میدهد و از بسیاری جهات، آموزش شیوه حل مسئله را کمک به فرد، برای ایجاد یک آمایه یادگیری قلمداد میکنند (ادیب نیا، مهاجر و شیخ پور، 1392) از طرفی داشتن سبکشناختی وابسته به زمینه موجب کاهش خودکارآمدی در درس ریاضی شده و این میتواند شرایط ایجاد اضطراب ریاضی در دانشآموزان وابسته به زمینه را فراهم کند (مومنی، یزدانبخش و فرامرزی، 1394).
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این پژوهش آموزش حل مسئله بر تغییرپذیری سبکشناختی وابسته به زمینه، به مستقل از زمینه دانشآموزان با اضطراب ریاضی بود.
Effect of problem solving strategies on problem solving ability in Science of high school students in relation to anxiety level cognitive style and intelligence.