چکیده:
هدف: در سالهای اخیر، به سبب توسعه سریع تکنولوژی، محیط کاری در سازمانها به صورت مستمر
تغییر زیادی کرده است. به منظور رویارویی با تغییرات جدیدی که در دنیای رقابت امروزی رخ میدهد.
سازمانها باید به سازگاری با تغییرات بیندیشند و به دنبال بهرهگیری از فرصتهای بالقوه باشند. یک
سازمان چابک،فرایندهای سازمان و افراد را با فناوری پیشرفته ترکیب میکند تا نیازها و انتظارات
مشتری را در مدت نسبتا کوتاه برآورده کند. چابکی و یادگیری سازمانی از موضوعات مرتبط با تغییر و
تحولات سازمانی هستند. هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین سازمان یادگیرنده با چابکی سازمانی
در اداره کل و شعب تامیناجتماعی استان چهارمحالوبختیاری است.
روش: این تحقیق از نظر روش، توصیفی و همبستگی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات میدانی است. جامعه
آماری کلیه کارکنان اداره کل تاامین اجتماعی اعم از کارکنان رسمی؛ پیمانی و قراردادی است. حجم نمونه بر
اساس جدول مورگان برای جامعه ۱۸۰نفری موجود تعداد ۱۵۰ نفر که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای
به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای ابزار تحقیق از دو پرسشنامه استفاده شد: پرسشنامه سازمان یادگیرنده
سنگه, توسط توسلی(۱۳۹۱) ارائهشده این ابزار ۵ مولفه و ۲۵ سوال دارد و پرسشنامه سازمان چابک که
توسط ژانگ و شریفی (۲۰۰۰) طراحی و تدوین شده است. این مقیاس ۲۵ گویه و چهار موّلفه دارد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که سطح چابکی سازمانی تقریبا اکثر کارکنان ۰/۷۹ متوسط است
و ضروب وایایی برسشنامه سازمان یادگیرنده برایر ۸۶/0 مجاسبه شده که قابل قبول است.
نتیجه: نتایج فرضیات نشان داد که بین سازمان یادگیرنده با چابکی سازمانی (پاسخگویی سازمانی.
انعطافپذیری سازمانی و سرعت سازمانی) همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین بین
چابکی سازمانی و مولفههای سازمان یادگیرنده (تسلط شخصی، مدلهای ذهنی، فرادید مشترک،
یادگیری تیمی وتفکر سیستمی) رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.