چکیده:
عملکرد تحصیلی، به ویژه در سنین نوجوانی که با تغییرات بسیار همراه است، موضوعی حائز اهمیت میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی نیازهای بنیادین روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. جامعه این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم استان تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد 329 نفر (157 دختر و 162 پسر) به شیوه در دسترس از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی بود. نتایج پژوهش نشان داد که نیازهای بنیادین روانشناختی با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت دارند. همچنین نتایج حاکی از نقش خودمختاری، تعلق و شایستگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود. از این رو لازم است در زمینه عملکرد تحصیلی در نوجوانان، مداخلات روانشناختی را به سمت ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی سوق دهیم
خلاصه ماشینی:
نقش پيش بيني کنندگي نيازهاي بنيادين روانشناختي و تنظيم شناختي هيجان در عملکرد تحصيلي دانش آموزان The Role of Predicting Basic Psychological Needs and Cognitive Emotion Regulation in Students' Academic Performance مسعود غلامعلي لواساني Dr. Masoud Gholamali Lavasani دانشيار گروه روانشناسي تربيتي و مشاوره ، دانشگاه تهران Associate Professor, Tehran University (نويسنده مسئول ) Fatemeh sadat Mirhosseini * فاطمه السادات ميرحسيني M.
پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش The purpose of this study was to investigate the پيش بيني کنندگي نيازهاي بنيادين روانشناختي و تنظيم شناختي هيجان predictive role of fundaPental psychological در عملکرد تحصيلي دانش آموزان انجام گرفت .
results of this study showed that fundaPental نتايج پژوهش نشان داد که نيازهاي بنيادين روانشناختي با عملکرد psychological needs have a positive correlation تحصيلي همبستگي مثبت دارند.
Also, the results خودمختاري، تعلق و شايستگي در پيش بيني عملکرد تحصيلي دانش indicated the role of autonoPy, belonging and coPpetence in predicting students' acadePic آموزان بود.
Keywords: AcadePic perforPance, Basic واژه هاي کليدي: regulation عملکرد تحصيلي، نيازهاي بنيادين روانشناختي، تنظيم psychological needs, Cognitive ePotion شناختي هيجان نوع مقاله : پژوهشي دريافت : ارديبهشت ٩٧ پذيرش : خرداد ٩٧ ويرايش نهايي : آبان ٩٨ مقدمه ميزان موفقيتي که هر دانش آموز در امر تحصيل ميتواند کسب کند يکي از مهمترين دغدغه هاي هر نظام آموزشي است .
به منظور بررسي سهم هر يک از نيازهاي بنيادين روانشناختي و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان در پيش بيني نمره پيشرفت تحصيلي از تحليل رگرسيون خطي چندگانه ، به روش گام به گام استفاده شد که خلاصه نتايج حاصل در جدول ٢ ارائه شده است .